Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Varannan svensk är negativt inställd till reklam visar en ny undersökning. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Svenskar trötta på reklam via mejl

Vi är fortsatt negativa till att bli överösta med reklam, visar en undersökning från Novus som gjorts på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 50 procent av de som svarat säger att man är ganska eller mycket negativt inställd till reklam.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Reklambruset är fortsatt högt i många kanaler, och som konsument översköljs vi av budskap dagligen. Även om vi ser det som positivt att ogillandet inte gått upp mer än senaste mätningen, utan minskat marginellt, är ogillandet på mycket höga nivåer och det är oroväckande att de som är mycket negativa blir fler", säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Generellt ogillar vi reklam i alla typer av mediekanaler, men framför allt stör vi oss på att få reklam via e-post. Åtta av tio svarar att de ogillar att få reklam via mejl.

Undersökningen genomfördes under perioden 14–21 juni 2018 och totalt intervjuades 1 086 personer.