Svenska lärare värderar sig själva lågt

ANNONS
|

– Det är inte bara allvarligt för lärarna själva, utan för hela skolvärlden. Det påverkar synen på skolan och samtidigt elevernas möjligheter, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Siffrorna kommer från en internationell studie om lärares undervisningsmiljö, där lärare och rektorer själva har fått svara på frågor kring skolan och sitt yrke.

I Finland anser 59 procent av lärarna att deras yrke värderas högt i samhället. I Norge är samma siffra 31 procent, vilket även är snittsiffran i Europa. Men i Sverige ser situationen väldigt annorlunda ut. Endast fem procent av lärarna anser att deras yrke värderas högt.

– Det är det absolut mest anmärkningsvärda som kommit fram av studien, säger Eva-Lis Sirén.

ANNONS

Hon menar att läraryrkets status i samhället avspeglas av löneläget, och att det i sin tur gör att unga väljer bort yrket.

– Det är dags att inse att lönerna allt för länge har tillåtits vara låga, och det är tid att politikerna slutar huka i frågan, säger hon.

Hon berättar att man sedan innan vetat att de svenska lärarlönerna låg i Europabotten.

– Nu visar undersökningen att även lärarnas status ligger där, och därför är det dags att visa hur viktiga lärarna är, säger hon och påpekar vikten av diskussioner kring skolan i den kommande Almedalsveckan.

Fakta: Om undersökningen TALIS (Teaching and Learning International Survey)

- 33 länder i Europa deltog i undersökningen

- Från Sverige deltog lärare och rektorer för årskurs 7-9

- Minst 4000 lärare och 200 rektorer i Sverige har besvarat frågorna

- Syftet är att visa rektorers och lärares egen bild av undervisning och arbetsmiljö

ANNONS