Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180815-brokollapssverige-735869_se.gp_1.jpg
Öresundsbron är en snedkabelbro, men av en annan typ än den som kollapsade i Italien.

Svensk broexpert: Vi har bättre koll

Broraset i Genua i norra Italien hade troligen inte kunnat ske i Sverige, enligt Raid Karoumi, professor i bro- och stålbyggnad.

Även om Sverige också har snedkabelbroar som till exempel Tjörnbron, Uddevallabron och Öresundsbron är ingen av dem av den unika typen som den kollapsade bron i Italien, enligt Raid Karoumi, som är verksam vid Kungliga tekniska högskolan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi har inte just den här kombinationen av stålstagen, den nedbrutna betongen och långtidsdeformationerna, säger han.

Kontinuerliga inspektioner

Dessutom gör Trafikverket kontinuerliga inspektioner och hittar man sprickor eller deformationer försöker man genast åtgärda dem.

- Om man inte åtgärdar det så har man övervakningssystem med sensorer där man har sett problemen, säger Raid Karoumi.

I dag finns det sensorer på bland annat gamla Lidingöbron och Essingebron. Enligt Raid Karoumi är det ett problem att gamla svenska broar belastas mer i dag än vad de dimensionerades för när de byggdes. Trafiken har ökat, lastbilarna är tyngre, även axellaster på tåg väger mer och hastigheterna har ökat.

Behöver rustas

Trafikverket uppskattar att totalt cirka 850 broar behöver förstärkas fram till år 2 030, skriver Dagens Nyheter. Hur många som behöver byggas om helt är ännu oklart – först väntar en rad utredningar.

- Det är en utmaning eftersom det är ett åldrande brobestånd och Trafikverket har begränsade resurser och måste välja vilka broar de prioriterar, säger Raid Karoumi.

- Men jag tror inte att vi behöver vara oroade. Trafikverket har bra koll i dag, tillägger han.

Däremot säger Raid Karoumi att det är värre i Italien där de har för lite pengar till underhåll och där broarna generellt är äldre än i Sverige.

- Jag tror att kombinationen av, vad jag har förstått, en felkonstruerad bro, belastning under lång tid och dåligt underhåll är anledningen till raset. Men det återstår att se.

Fakta: Svenska snedkabelbroar

TT

Till skillnad från den äldre brotypen hängbron är brobanan på snedkabelbron förbunden genom sneda kablar eller tag. Den första moderna snedkabelbron i Sverige är Strömsundsbron som byggdes i början av 1950-talet av en västtysk firma. Förutom Strömsundsbron är också Tjörnbron, Uddevallabron och Öresundsbron snedkabelbroar.

Källor: Raid Karoumi professor och avdelningschef för avdelningen bro- och stålbyggnad på Kungliga tekniska högskolan, Nationalencyklopedin

Fakta: Svenska broras

TT

Järnvägsbro i Ludvika 2017 – bron över järnvägen renoverades när den rasade, tolv personer skadades.

Sundsvallsbron 2015 – betongblock lossnade och föll från bron.

Tjörnbron 1980 – delar av bron kollapsade när ett fartyg körde in i brospannet, åtta personer omkom.

Sandöbron 1939 – gjutformen för betongspannet störtade, 18 personer omkom.

Mest läst