Storbankens kunder kan inte betala

Bankkorten fungerar inte och det går inte att logga in på internetbanken hos SEB. Banken jobbar på att lösa problemen.

ANNONS
|

Strax efter klockan 12 fick GP en uppdatering av en av SEB:s kunder. Problemet består enligt kunden.

–Det fungerar fortfarande inte att betala via SEB. Jag skulle föra över pengar till mitt ATG konto, men det gick inte. Det stod "Error" på servern. Detta trots att SEB sa att feletskulle varit åtgärdat vid klockan 10.00, berättar Svante Carlsson.

SEB:s tekniska problem har ställt till det för många under morgonen. Men enligt bankens egna uppgifter ska problemet vara löst inom kort.

–Vi har tekniska problem och grundproblemet är löst men sen tar det ett tag att starta upp allting igen, sägerAnna Helsén pressansvarig på SEB.

ANNONS

Hur lång tid kommer det ta innan man kan använda banken igen?

–Jag hoppas att det inte ska ta allt för lång tid. De jobbar så hårt de kan. Det är jättetråkigt när det här händer. Nu hoppas jag att vi löser det här så snabbt som möjligt.

Hur många berörs?

– Jag vet inte hur många som berörs. Bankkorten finns det vissa problem med och man kan inte logga in på internetbanken, säger Anna Helsén pressansvarig på SEB.

Upprörda kunder på sociala medier

På storbankens Facebooksida är många upprörda. Det kontantlösa samhället ställs på sin spets när bankernas digitala funktioner slutar fungera.

– Hur snabbt kan det här vara åtgärdat? Blev minst sagt pinsamt när jag skulle försöka betala för frukosten... skrev en av SEB:s kunder på deras Facebooksida.

För SEB:s kunder som är ute och reser under semestern blir det så klart extra svårt att hantera situationen. SEB:s svar är att de jobbar snabbt med att åtgärda problemen.

–Gäller det även uttag i utlandet? Vi kan inte ta ut pengar på våra visa kort, skriver en kund från utlandet på SEB:s Facebooksida.

En dryg timme efter att SEB informerat sina kunder via sociala medier börjar stämningen bli märkbart irriterad. Kunder börjar tappa tålamodet.

ANNONS

–Hej! Det finns ingen information om detta på er hemsida, dessutom är felbeskrivningen "Problem med Telefonbanken" ytterst bristfällig, när ni sedan i en kommentar skriver att kort inte heller fungerar. Har ni problem bör ni informera omgående och fullständigt på ett kundvänligt sätt, skriver en av SEB:s kunder på deras Facebooksida.

Har du problem? Berätta hur detta påverkar din vardag.

Mejla till72010@gp.se

SMS:a ditt tips till sms: 720 10

MMS:a din bild till sms: 720 10

Mejla din film till72010@gp.se

MMS:a din film till sms: 720 10.

ANNONS