Turerna kring Blå Tågets avgångar har varit många i sommar. I julibeslutade Transportstyrelsen att återkalla Blå Tågets säkerhetsintyg eftersom man fann allvarliga brister i kontrollen av personalens kompetens, utbildning och hälsa.
-Vi överklagade återkallandet till förvaltningsrätten och begärde inhibition. Vi anser inte att dessa avvikelser är så allvarliga att de ska rendera i ett indraget tillstånd, säger Peter Alsén, trafikchef på ägarföretaget Svenska Jernbanor.
LÄS MER: Blå tåget tvingas stå stilla - förlorar avgångar
Förvaltningsrätten beviljade inhibition, att återkallandet sköts upp, och Blå Tåget fick tuffa vidare till dess att målet var slutligt avgjort. Men Transportstyrelsen överklagade till Kammarrätten i Sundsvall – och vann i torsdags målet.
Men Blå tågets framtid är ändå inte helt avgjord. Ett slutgiltigt beslut kommer att tas av förvaltningsrätten i Falun.
-Rätten kommer då att avgöra om säkerhetsintyget ska återkallas eller inte, säger Peter Alsén.
LÄS MER: Domstol: Blå tåget får köra vidare
De resenärer som skulle ha åkt med Blå Tåget under helgen fick ta ersättningsbussar i stället.
-Alla resenärer som har köpt biljetter framåt i tiden har hanterats enligt resevillkoren och fått pengar tillbaka om de velat.
Fakta: Blå tåget och järnvägsplaneringen
- Blå tåget Invigdes i december 2011 och trafikerarsträckan Göteborg – Stockholm – Uppsala tur och retur flera dagar i veckan. Stopp görs också i Skövde och Hallsberg.
- Blå tåget drivs av Skandinaviska Jernbanor, som 2014 hade en omsättning på cirka 40 miljoner kronor och en vinst före skatt på runt 1,5 miljon kronor.
- Vilka aktörer som får köra tåg vid vilka tider på dygnet bestäms varje år av Trafikverket, i en tågplan. Utöver de redan långt i förväg planerade avgångarna, uppkommer ad hoc-avgångar. Förra året genomfördes runt 83 000 sådana avgångar. Idag finns ett 100-tal ansökningar om ad hoc-avgångar i det svenska järnvägsnätet, de ska behandlas i turordning och inom fem dagar.