Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Stopp igen för Blå Tåget

Blå Tåget, vars 60-talsvagnar kör mellan Göteborg och Stockholm tvingas än en gång att upphöra med sin trafik. Under helgen har resenärer som skulle åkt med Blå Tåget hänvisas till ersättningsbussar efter att kammarrätten slagit fast att avgångarna måste upphöra. - Det finns ingen trafik bortom i dag, säger trafikchefen Peter Alsén.

Turerna kring Blå Tågets avgångar har varit många i sommar. I juli beslutade Transportstyrelsen att återkalla Blå Tågets säkerhetsintyg eftersom man fann allvarliga brister i kontrollen av personalens kompetens, utbildning och hälsa.

- Vi överklagade återkallandet till förvaltningsrätten och begärde inhibition. Vi anser inte att dessa avvikelser är så allvarliga att de ska rendera i ett indraget tillstånd, säger Peter Alsén, trafikchef på ägarföretaget Svenska Jernbanor.

LÄS MER: Blå tåget tvingas stå stilla - förlorar avgångar

Förvaltningsrätten beviljade inhibition, att återkallandet sköts upp, och Blå Tåget fick tuffa vidare till dess att målet var slutligt avgjort. Men Transportstyrelsen överklagade till Kammarrätten i Sundsvall – och vann i torsdags målet.

Men Blå tågets framtid är ändå inte helt avgjord. Ett slutgiltigt beslut kommer att tas av förvaltningsrätten i Falun.

- Rätten kommer då att avgöra om säkerhetsintyget ska återkallas eller inte, säger Peter Alsén.

LÄS MER: Domstol: Blå tåget får köra vidare

De resenärer som skulle ha åkt med Blå Tåget under helgen fick ta ersättningsbussar i stället.

- Alla resenärer som har köpt biljetter framåt i tiden har hanterats enligt resevillkoren och fått pengar tillbaka om de velat.

Fakta: Blå tåget och järnvägsplaneringen

  • Blå tåget Invigdes i december 2011 och trafikerar sträckan Göteborg – Stockholm – Uppsala tur och retur flera dagar i veckan. Stopp görs också i Skövde och Hallsberg.
  • Blå tåget drivs av Skandinaviska Jernbanor, som 2014 hade en omsättning på cirka 40 miljoner kronor och en vinst före skatt på runt 1,5 miljon kronor.
  • Vilka aktörer som får köra tåg vid vilka tider på dygnet bestäms varje år av Trafikverket, i en tågplan. Utöver de redan långt i förväg planerade avgångarna, uppkommer ad hoc-avgångar. Förra året genomfördes runt 83 000 sådana avgångar. Idag finns ett 100-tal ansökningar om ad hoc-avgångar i det svenska järnvägsnätet, de ska behandlas i turordning och inom fem dagar.
Mest läst