Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180618-vindom-699490_se.gp_1.jpg
Korrekt utformade vinboxar enligt Stockholms tingsrätt. Arkivbild.

Stopp för vin som handväska

Ett lådvin får inte se ut hur som helst. Stockholms tingsrätt sätter nu stopp för viner som säljs utformade som en stuga och en handväska.

Sedan ett antal år säljer ett svenskt företag lådvin på Systembolaget i förpackningar som liknar lyxiga handväskor. Därefter har företaget lanserat ytterligare ett vin i fantasifull förpackning, den här gången i den klassiska faluröda stugan med vita knutar.

Men förpackningarna är lite för fantasifulla. Det är inte förenligt med lagens krav att marknadsföring av alkohol måste vara särskilt måttfull, menar Stockholms tingsrätt. Och hotar företaget med vite om 500 000 kronor om det fortsätter att sälja vinet i de fantasifulla förpackningarna.

Föreningen Alkoholpolitiskt forum anser att domen är välkommen och principiellt viktig.

"Internationell forskning visar att alkoholreklam inte bara leder till att producenter tar marknadsandelar från varandra utan också till att den totala konsumtionen stiger. Länder med mer restriktiv reklamlagstiftning har färre storkonsumenter och färre ungdomar som dricker alkohol." säger föreningens ordförande Sven Andréasson i ett pressmeddelande.

Det var Konsumentverket som i början av 2016 granskade etiketter och förpackningar i Systembolagets sortiment och uppmärksammade de fantasifulla lådvinerna.

Företaget har tidigare sagt att om det blir en fällande dom, ska de sluta använda förpackningarna.

Fakta: Alkohollagen

TT

Alkohollagens 7 kapitel 1 §: Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.

Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Källa: Riksdagen.se

Mest läst