Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den som gillar barnkläder och leksaker från förr kan shoppa loss på Retrobarnloppisen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Smala intressen lockar många till loppis

Vill du fynda på loppis men orkar inte rota dig fram till fynden? Oavsett vad du är intresserad av är chansen stor att det finns en loppis just för dig.

Nischade loppisar har blivit ett alternativ för den som letar efter något särskilt. Kameror, serietidningar och elektronik är några exempel, ett annat är Retrobarnloppisen i Kärrtorp i södra Stockholm. Idén föddes i en Facebookgrupp för retrobarnvagnar och i höst firar loppisen fem år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det började som en diskussion om att det skulle vara roligt att gå på loppis med bara sånt man tycker om, säger Jenni Godoy som arrangerar Retrobarnloppisen.

Stort intresse

Japanloppisen i Sundbyberg har funnits sedan 2012. Intresset brukar vara stort, besökssiffran har varit uppe på 1 500 personer. Camilla Franzén som arrangerat loppisen sedan 2016 tror att en förklaring till att den är så populär är att man både kan hitta saker som är svåra att få tag på, men som också sälja sånt som är svårt att bli av med på en vanlig loppis.

- Det är kul för både säljare och dem som är intresserade.

Både Jenni Godoy och Camilla Franzén tycker det är bra att ha en tydlig inriktning för loppisen. Retrobarnloppisen har tonvikt på barnkläder från 1950- till 80-talet och retroinspirerade barnkläder, men även leksaker, vuxenkläder, barnvagnar och inredning från tidsperioden får plats. På Japanloppisen säljs saker från, eller med tydlig inspiration från Japan.

Facebook och Instagram

Sociala medier har gjort det lätt att nå ut till målgruppen.

- Det finns många nischade Facebookgrupper, och jag använder mig mycket av Instagram där jag använder taggar som retro och barn, säger Jenni Godoy.

Camilla Franzén använder sig mycket av Facebook och vill slå ett slag för att skapa event och vara aktiv på eventets sida.

- Man kan ha små tävlingar som håller intresset uppe, småsaker som gör att folk kommer ihåg det, eller pusha för liknande event.