Skandalen växer kring Transportstyrelsen: Detta vet vi

Alliansen kräver tre statsråds avgång på grund av att ministrarna enligt dem inte har tagit ansvar, utan skyllt på varandra eller på myndigheten, i det här fallet Transportstyrelsen. Detta vet vi om skandalen hittills.

ANNONS
|

​Detta har hänt:

  1. I januari 2011 överlämnar Riksrevisionen en utredning om myndigheternas outsourcing med slutsatsenatt svenska myndigheter borde köpa mer av sin IT externt. Myndigheten beräknar att statens IT-kostnader uppgår till mellan 20 och 25 miljarder kronor per år, den största kostnaden i staten efter löner och lokaler, skriver Computer Sweden.
  2. I maj 2011 delar regeringen Reinfeldt i en skrivelse Riksrevisionens bedömning och skriver att "det är önskvärt att en större del av myndigheternas IT-behov tillfredsställs med hjälp av outsourcing".
  3. Transportstyrelsens IT-tjänster levererasvid den här tidpunkten av Trafikverket. I början av 2014 beslutar sig Transportstyrelsen för att inte förlänga det avtalet.
  4. I april 2015 tar IBM, med flera dotterbolag i Östeuropa, hem Transportstyrelsens upphandling av IT-driften. Affären är värd nästan en miljard kronor och beskrivs som en av de större outsourcingaffärer som gjorts på myndighetssidan i Sverige. "Det blir en väldigt bra lösning. Vi räknar med att sänka kostnaderna avsevärt, höja kvaliteten i leveranserna och få en ännu stabilare drift – även om den är bra redan i dag", sägerDaniel Karlsson, cio på Transportstyrelsen då om upphandlingen.
  5. I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter, enligt TT.Detta innebär att inga säkerhetsprövningar av personal i utlandet genomförs, och flera obehöriga personer har full tillgång till system med känslig information.
  6. I juni 2015 ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte. Den 23 juni mailar revisorn till generaldirektör Ågren, och får svaret att Ågren inte har tänkt på detta.
  7. Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel, enligt TT.
  8. Under sommaren 2015 skriver Ågren på flera beslut om "avsteg från gällande lagstiftning". Det rör sig om avsteg från personuppgiftslagen (PUL), offentlighets- och sekretesslagen (OSL), samt säkerhetsskyddslagen.
  9. 25 november 2015 rekommenderarSäpo ett omedel­bart stopp för outsourcingen. Inget händer.
  10. I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter, enligt TT.
  11. I april 2016 berättar Staffan Widlert, den förre generaldirektören för Transportstyrelsen, i Säpoförhör om sin bild av organisationen. Att "den i vissa delar levt kvar i en gammal tradition att man kunde lösa mycket genom att göra avsteg". Han säger sig minnas att "det var många frågor om avsteg i samband med upphandlingar och att det gjordes direkt otillåtna upphandlingar".
  12. I februari 2016 informerar Ågren infrastrukturminister Anna Johanssons (S) tjänstemän på departementet att hon hade beslutat om att göra avsteg från gällande lagstiftning. Enligt Ågren lyssnar tjänstemännen men kommer inte med några direktiv i frågan, enligt Säpos förhörsprotokoll.
  13. I januari 2017 får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas". Samma månad berättar Ågren i förhör med Säpo angående avstegen från lagstiftning att hon "... levde i den tron att man kunde göra så inom ramen för lagen." Hon uppger att hon inte hade dokumenterat det hela om hon vetat att det var olagligt; "Det hade betraktats som korkat." I samma förhör uppges att "Maria fick även information att man hade gjort avstegsbeslut tidigare och att det var en del i en rutin som man kunde ta till när det behövdes."
  14. Den 6 juli 2017 blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70000 kronor.
  15. Den 18 juli 2017 meddelar Anna Johansson att Transportstyrelsens ordförande Rolf Annerberg får sluta. Ny ordförande blir Anita Johansson.
  16. Den 20 juli 2017 tvingas Ågren lämna den tjänst hon gått över till i januari: generaldirektör i Regeringskansliet med bibehållen månadslön på 115 200 kronor för att utföra ett internt utredningsjobb i Näringsdepartementet.
  17. Den 21 juli 2017 säger Transportstyrelsens nya generaldirektör Jonas Bjelfvenstam efter ett extrainsattsammanträde vid Trafikutskottet att myndigheten inte förrän hösten 2017 kan garantera att ejsäkerhetsklassade personer i andra länder inte har tillgång till hemlig och känslig information i myndighetens datasystem.
  18. Den 23 juli 2017 bryter statsminister Stefan Löfven (S) tystnaden. I en skriftlig kommentar till TT kallar han det som skett på Transportstyrelsen för ett "haveri" och säger att regeringen "säkerställt att berörda myndigheter vidtagit åtgärder för att begränsa skadeverkningarna."
  19. Anna Johansson ut och säger att hennes dåvarande statssekreterare Erik Bromander visste vad som skett men lät bli att berätta, enligt TT.Johansson säger att hon först blev informerad om bristerna i januari 2017. Både försvarsminister Peter Hultqvist och inrikesminister Anders Ygeman (S) hade känt till dem redan över ett år tidigare än Johansson,sedanjanuari 2016.
  20. Den 24 juli 2017 kallar man till en pressträff där Stefan Löfven deltar tillsammans med Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, Säkerhetspolisens chef Anders Thornberg ochöverbefälhavare Micael Bydén.
  21. Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).
  22. Den 25 juli 2017 frågas försvarsministern och inrikesministern ut av försvarsutskottet respektive justitieutskottet. Under eftermiddagen samlarStefan Löfven till ett informationsmöte med resten av riksdagspartiernas ledare och berörda myndigheter, Säkerhetspolisen, Transportstyrelsen samt ÖB.
  23. Den 26 juli 2017 kallar Alliansen till presskonferens.Alliansen väcker misstroendeförklaring mot infrastrukturminister Anna Johansson (S), inrikesminister Anders Ygeman (S) och försvarsminister Peter Hultqvist (S).
  24. Sverigedemokraterna uppger att de ställer sig bakom Alliansens krav på statsrådens avgång.
  25. Källor till SVT Nyheter uppger att hela regeringen överväger att avgå densamma dag. Källor till Aftonbladet rapporterar att Alliansen står beredda att ta över.
  26. Statsminister Stefan Löfven kallar till ett krismöte på Rosenbad.
  27. Vänsterpartiet är kritiska till Alliansens agerande, men kräver samtidigt Anna Johanssons avgång. De KU-anmäler den tidigare Alliansregeringen eftersom det var under Alliansregeringens styre somutläggning av verksamheten på entreprenad skedde.
  28. Socialdemokraterna KU-anmäler den förra Alliansregeringen.S-ledamoten Hans Hoff vill se en granskning av Alliansministrarnas agerande vid outsourcingen hos Transportstyrelsen.
  29. Den27 juli 2017 klockan 10:45 håller statsminister Stefan Löfvenen presskonferens med anledning av oppositionens krav. Löfvenmeddelar att han ombildar regeringen; infrastrukturminister Anna Johansson (S) samt inrikesminister Anders Ygeman (S) lämnar på egen begäran och försvarsministerPeter Hultqvist (S) stannar.

Källor: GP, Computer Sweden, DN, SvD, TT, SR, SVT, Expressen, Aftonbladet, Regeringskansliet

Uppgifter som hanterades var:

  1. Efterlysta fordon.
  2. Bepansrade fordon.
  3. Fordonsregistret, som innehåller information om personer med skyddad identitet.
  4. När och var värdetransportbilar kör.
  5. Körkortsregistret.
  6. Alla svenska körkortsbilder (vilka sedan 1 juli 2004 varit sekretessbelagda).
  7. Företagshemligheter.
  8. Loggar över vad handläggare gör.
  9. Belastningsregistret.
  10. Misstankeregistret.
  11. Swedish Government Secure Intranet (SGSI), statens krypterade kommunikationssystem mellan 34 myndigheter genom vilket myndigheterna får tillgång till andra myndigheters databaser, kan sända skyddad e-post och hålla skyddade videokonferenser. SGSI är även anslutet till det skyddade EU-nätet TESTA.
  12. Delar av det militära fordonsregistret (Transportstyrelsen förnekade att de hanterade de uppgifterna och att det var något som militären själv hanterade).
  13. Känslig information om broar, Stockholms tunnelbana, vägar och hamnar.
  14. Identiteter (kvalificerad skyddsidentitet) för svenska hemliga agenter som arbetar för polisen, Säpo och Försvarsmaktens hemliga organ Kontoret för särskild inhämtning (KSI). Personerna bedöms ha utsatts för direkt livsfara.
  15. Samtliga adresser för civila piloter, vilket omfattar hemadresser, privata bilar och telefoner till svenska stridspiloter med civila flygcertifikat.
  16. Tillstånd för förarbevis som i många fall kräver ett läkarintyg vilka handlar om exempelvis alkohol- eller narkotikamissbruk, medicinering, kontakter med psykvård, brottsregister och om personen har adhd, diabetes eller andra hälsotillstånd.

Källor: GP, Computer Sweden, DN, SvD, TT, SR, SVT, Regeringskansliet

ANNONS