SJ trixar med tabellerna

ANNONS
|

Samma dubbla uppgifter som finns för tåg 422 uppträder från och med måndag på 69 andra X2000-tåg. Resenärerna kommer fram 3–15 minuter senare än lokförarna.

Men det är inte tågen som blivit så långa att resenärerna når målet långt senare än förarna. Det är SJ AB som inför kundtidtabeller i stor skala.

–Vi har, som många vet av dyrköpt erfarenhet, haft problem med att få tågen att komma fram i tid, säger Ulf Wallin, biträdande presschef i SJ AB.

–Därför vill vi vara ärliga mot kunderna och ange en mer realistisk ankomsttid för de tåg som oftast drabbas av förseningar.

ANNONS

Positiva reaktioner

SJ införde så kallade kundtidtabeller för 23 tåg 16 mars och har, enligt Wallin, fått övervägande positiva reaktioner.

–De flesta tycker det är bra att tågen bättre håller tiden, att man mer sällan blir försenad. Men några upplever problem, man bestämmer att vänner skall möta vid tåget en viss tid och tåget kan komma tio minuter tidigare än det står på biljetten.

De flesta tågen i tid

Trafikverkets tågklarerare och SJ:s lokförare kör fortfarande enligt tågplanen och körplanerna ovetande om trixandet med ankomsttiderna på webbplats och biljetter. Det innebär, tro det eller ej, att de allra flesta tågen kommer när de skall, det vill säga 3–15 minuter innan de skall komma enligt kundtidtabell och biljett.

För de 23 tågen som haft särskild kundtidtabell sedan 16 mars har 88 procent varit i tid eller för tidiga enligt den fiktiva tidtabellen och 85 procent i tid enligt tågplan och körplan.

Det är sålunda endast tre procent av tågen, färre än ett tåg om dagen, som blivit punktliga i resenärernas ögon även om de är försenade enligt tågklarerare och lokförare.

"Korkat"

–Ofattbart korkat, säger en lokförare till GP. Se till att vi kan köra tågen i tid i stället för att lura i resenärerna att vi inte är försenade.

ANNONS

Lokföraren vill vara anonym.

ANNONS