Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180318-socialamedierpartier-636646_se.gp_1.jpg
Messenger, Twitter, Instagram, Facebook och Snapchat – det finns många plattformar för partierna att välja mellan. Arkivbild.

SD dominerar på sociala medier

Sociala medier har det senaste decenniet blivit ett allt viktigare verktyg för partier att nå ut till väljare. Sverigedemokraterna är de som lyckas bäst, visar nya siffror. Frågan är hur avgörande det blir för valet i september.

Med dyster musik i bakgrunden och orden "ni socialdemokrater, ni moderater och ni i svensk media hade fel..." inleder SD:s partiledare Jimmie Åkesson partiets kampanjvideo som visat över 770 000 gånger sedan den lades upp för tre månader sedan. Socialdemokraternas valfilm, med lite peppigare musik och Stefan Löfven som inleder med orden "vi ska framåt, tillsammans", har skrapat ihop knappt 4 000 visningar, på tre veckor.

Och att Sverigedemokraterna har störst genomslag på sociala medier syns väldigt tydligt i nya siffror från medieanalysföretaget Retriever.

SD:s Youtubekanal har 15 359 prenumeranter och en video får i snitt 399 engagemang per film. Näst bäst är Socialdemokraterna med drygt 3 000 prenumeranter och i snitt 50 engagemang per video.

På Facebook har SD knappt 167 000 följare, Socialdemokraterna 150 000. På Twitter är bilden annorlunda, där har i stället Moderaterna flest följare, följt av Miljöpartiet.

Men tittar man på engagemang – hur många som delar eller kommenterar ett inlägg – vinner SD över M och S även på Facebook och Twitter. Moderaternas inlägg på Twitter får i snitt 68 engagemang medan SD, trots att de har 36 000 färre följare, i snitt får 293 engagemang per inlägg.

Medveten strategi

- Jag skulle nog säga att det inte är SD som överpresterar utan att det är alla andra partier som underpresterar. Det är lite oroande med tanke på att det är val om sex månader att de andra partierna inte har vaknat, säger John Rosenbaum, chef för sociala medier på Retriever.

Han menar att SD:s framgång på sociala medier är ett reslutat av en medveten strategi och en förståelse för hur sociala medier fungerar som inte verkar finnas hos de andra partierna.

Själva säger SD att sociala medier på många sätt är det bästa sättet att nå ut till och kommunicera med sina väljare.

- Sociala medier har ju varit en huvudkanal för oss länge. Det har funnits en tid när vi inte haft pengar och en tid då vi inte fått annonsera i vissa tidningar till exempel och då har sociala medier varit viktiga för oss. Vi kan svara direkt och vi kan få återkoppling direkt, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Enkla frågor, inte alla frågor

Men mediestrategen Brit Stakston menar att man bör ta siffrorna med en nypa salt. Det är de polariserande frågorna där allt är svart eller vitt som fungerar bäst på nätet vilket gör att det till viss del är svårt att få till en bra dialog om andra viktiga politiska frågor.

- SD är ju också det enda parti som har engelska undertexter på sin valvideo och det finns ju ett internationellt nätverk kring de här nationella populistiska idéerna som gör att de får stor spridning. De har ett digitalt ekosystem som de andra partierna inte har. Men hela valet utspelar sig inte på nätet även om det får ett otroligt genomslag, säger Brit Stakston.

För både S och M är sociala medier viktigt men bara ett av flera sätt för dem att nå väljare.

- Sociala medier har blivit viktigare de senaste åren men att vinna valet handlar inte bara om antalet delningar och likes. Jag tror att i en tid när allt fler tittar i sina Facebook-flöden hela tiden så blir också det verkliga mötet och samtalet ännu viktigare, säger Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson.

- Vi tänker lite på sociala medier som ett digitalt fikarum eller en digital middag med kompisar. Det är där människor möts och diskuterar och det är naturligt att vi finns där också, men det ersätter ju aldrig det personliga mötet, säger Helena Salomonson, kommunikationschef för Socialdemokraterna.

Fakta: Om undersökningen

TT

Undersökningen baseras på inlägg på de olika partiernas huvudkonton på Youtube, Facebook och Twitter. Partiernas lokala konton och liknande ingår inte i undersökningen. Tidsperioden för undersökningen är 1 januari 2017 – 12 mars 2018.

Youtube

Antal följare Genomsnittligt engagemang per film Sverigedemokraterna 15 359 399 Socialdemokraterna 3 008 50 Moderaterna 2 255 0 Centerpartiet 1 899 8 Feministiskt initiativ 1 697 86 Vänsterpartiet 1 694 125 Piratpartiet 1 542 6 Miljöpartiet de gröna 1 434 20 Liberalerna 823 5 Kristdemokraterna 497 7

Facebook

Antal följare Genomsnittligt engagemang per inlägg Sverigedemokraterna 166 970 2 361 Socialdemokraterna 149 532 2 094 Feministiskt initiativ 138 722 285 Moderaterna 93 495 694 Vänsterpartiet 90 406 1 032 Piratpartiet 74 759 124 Miljöpartiet de gröna 62 905 321 Centerpartiet 47 685 439 Liberalerna 26 154 539 Kristdemokraterna 18 377 210

Twitter

Antal följare Genomsnittligt engagemang per inlägg Moderaterna 94 900 68 Miljöpartiet de gröna 80 100 37 Socialdemokraterna 73 800 62 Liberalerna 63 900 37 Vänsterpartiet 61 500 50 Sverigedemokraterna 58 900 293 Centerpartiet 47 400 27 Feministiskt initiativ 39 300 28 Kristdemokraterna 38 400 31 Piratpartiet 36 300 18

Källa: Retriever

Mest läst