Säkerheten viktigare än tystnadsplikten

ANNONS
|

- Den pilot som får psykiska problem får omedelbart flygförbud, säger Richard Söderberg, flygöverläkare vid Transportstyrelsen.

Trafikflygare genomgår läkarundersökning en gång per år av specialutbildad flygläkare som är certifierad av Transportstyrelsen.

- Förutom en noggrann hälsoundersökning sker en utfrågning om det psykiska och mentala hälsotillståndet, säger Söderberg.

Undersökningarna genomförs på samma sätt inom EU och reglerna i resten av världen är likvärdiga, de grundar sig på regler som fastställts av FN:s flygorganisation ICAO.

Läkarna använder ett standardformulär som innehåller frågor om psykiatriska problem, missbruk självskadebeteende och självmordstankar..

Den pilot som erkänner psykiska problem får inte flyga.

- Vi drar omedelbart in tillståndet att flyga, säger Söderberg. Sen gör vi en noggrann utredning, visar den att problemen varit övergående kan piloten få tillbaka tillståndet att flyga.

ANNONS

–Men både läkarundersökningarna och uppgifterna till oss bygger på att piloterna talar sanning.

Alla läkare som möter piloter med psykiska problem är skyldiga att rapportera detta till Transportstyrelsen.

- Då bryts läkarnas tystnadsplikt, säger Söderberg. Flygsäkerheten är viktigare.

Enligt Söderberg händer detta "då och då".

- Även i dessa situationer inleder vi en utredning, säger han, Vi tar in sjukjournaler och intervjuar piloterna. Ibland blir det ett tillfälligt flygförbud, ibland ett livslångt.

- Men alla som visat tendenser till självskadebeteende blir av med flygcertifikatet för gott. Den som ansöker om sitt första certifikat och har genomfört självmordsförsök får inget certifikat.

För att inte piloter som blir sjuka eller mår dåligt ska undvika att berätta det av rädsla för inkomstbortfall har flera stora flygbolag tecknat försäkringar för piloterna som löses ut om certifikatet blir återkallat.

- Det skall inte innebära ekonomisk katastrof att drabbas av sjukdom, säger Söderberg.

Scandinavian Aviation Academy (SAA) med verksamhet i Västerås och San Diego är en av Sveriges största pilotskolor, man utbildar 80 elever per år varav 40-50 blir trafikflygare.

- Ala som får börja hos oss måste ha genomgått en omfattande flygpsykologisk test, säger Linn Andersson, marknadschef på SAA.

- Under utbildningen följer klassföreståndarna och vår flygchef eleverna väldigt noga. Om det verkar finnas medicinska eller mentala problem tas de upp till diskussion och om problemen är verkliga och bestående tvingas eleverna lämna utbildningen.

ANNONS

Enligt Andersson finns det flygskolor som inte kräver genomgångna flygpsykologiska tester av eleverna,

Gunnar Mandahl, vice ordförande i Svensk Pilotförening och flygkapten på SAS, vill inte kommentera hanteringen av kollegor med mentala problem innan haverikommissionens slutrapport publiceras..

Reglerna om låsbara säkerhetsdörrar till cockpit utarbetades efter 11 september 2001 och gäller alla flygbolag i hela världen. Vissa flygbolag låter aldrig en pilot bli ensam i cockpit.

Behöver en av piloterna gå till toaletten skall en kabinanställd göra den andre piloten sällskap i cockpit.

ANNONS