Ett ryskt Tu-22M3-bombplan flyger över Moskva 2014 under en uppvisning. Till höger Arlanda flygplats, dit civilflyget var på väg när bombplanen flög under det med transpondrarna avslagna. Foto: ARKIVBILDER
Ett ryskt Tu-22M3-bombplan flyger över Moskva 2014 under en uppvisning. Till höger Arlanda flygplats, dit civilflyget var på väg när bombplanen flög under det med transpondrarna avslagna. Foto: ARKIVBILDER

Ryska bombplan flög under civilflyg på väg till Sverige

Två ryska bombplan uppges ha flugit med transpondrarna avslagna in under ett passagerarplan på väg från Island till Sverige. Det uppger isländsk media.

ANNONS
|

Det var i torsdags somett parryska bombplan flög under ettpassagerarplan på väg från isländska Keflavik till Stockholm, rapporterar isländska tidningenMBL.

De ryska planen tros vara av typen TU-22M ”Backfire”,ett strategiskt överljudsbombplan som utvecklades under Sovjettiden. Bombplanet har mycket lång räckvidd och kapacitet att bära kärnvapen.

Bombplanenska ha varit på väg mot Ryssland från någon plats nära Spanien. De passerade under passagerarplanet över isländskt luftrum, nära gränsen tillNorges luftrum, på 6000 till 8000 fots avstånd. Det motsvarar 2000 till 2700 meter.

Passagerarflyget varnades om oklart hot

När de ryska planen var 89 kilometer ifrån det isländska passagerarplanet tog flygkontrollen kontakt med piloten på detisländska passagerarplanet och meddelade att två stridsflyg närmade sig. Men det var inte möjligt att förutsäga höjden på de ryska plan eftersom transpondrarna var avslagna.

ANNONS

–De valde att stänga av alla sina radarsignaler, vilket förhindrar vårt kollisionsvarningssystem från att fungera. Om de misslyckas med att hålla avståndet finns det inget från vår sida som ger oss någon varning, säger passagerarplanets pilot till isländska MBL.

Det har ännu inte kommit några uppgifter om vilket bolag passagerarplanet tillhör.

"Växande och oroande säkerhetsproblem"

Attmilitära flygplan flyger utan att identifiera sig genom transponder är inte en ny företeelse. GP:s flyg- och säkerhetsexpert Jan Höglund, menar att det går att se ett tydligt mönster.

– Det ärett växande och oroande säkerhetsproblem inomden civila luftfarten. Inte minst i Östersjöregionen har flera allvarliga incidenterrapporterats där ryska stridsflygplan varitinblandade, förklarar Jan Höglund.

Vid ett möte mellan företrädare för Ryssland och försvarsalliansen Nato förtvå månader sedan var frågan uppe. Senare har det ryska försvarsdepartementet meddelat att Ryssland börjar utreda åtgärder föratt förbättra säkerheten ovanför Östersjön.

–Det heter att man är beredd att göra bruk av transponder obligatorisk, om Natogör det.Förra veckan meddelade dock Nato att man motsätter sig det ryska förslaget. Motivet var att det inte skulle förhindra ryssarna från att görafarliga flygningar i närheten av fartyg och flygplan från den västliga alliansen. Samtidigt sker nya incidenter som dem som nu rapporterats om från isländskt håll, förtydligar Höglund.

ANNONS

Han tillägger:

–Det måste också ses mot det spända förhållande som råder mellan Ryssland och Västvärlden efter den ryska annekteringen av Krim ochstödet till separatisterna i östra Ukraina.

Optimism utväxlas mot än mer oro

Höglund menar att detefter det avtal mellan USA och Ryssland som nyligen slötsom vapenvila i Syrien, och ett förslagom gemensamma flygattacker mot Islamiska staten, IS, såg mer optimistiskt ut.

–Men nu har vapenvilan kollapsat och attackerna mot staden Aleppo är de värsta hittills. Häromkvällen i FN:s säkerhetsråd kallade USA:sFN-ambassadör det ryska militära uppträdandet,på regimens sida, för barbariskt.I det läget får vi räkna med mer provokativt uppträdande i luften, menar GP:s flyg- och säkerhetsexpert Jan Höglund.

I svenskt luftrum har Luftfartsverket notera29 flygplansom flög utan transponder under förra året.

ANNONS