Ringde 112 om lösnaglar – "våldsamt missnöjd"

ANNONS
|

På måndagen ringde en kvinna till akutnumret 112 på SOS alarm och bad om att få prata med polisen.

–När folk ringer 112 är det ju oftast bråttom, och om folk ber om att blir kopplade till polisenfrågar inte SOS alarm vad det gäller. Då kopplas de till polisen, säger Viktor Adolphson, yttre befäl på Södermalm vid Stockholmspolisen.

Kvinnan kopplas snabbt över till polisens kommunikationscentral, där hon blir ombedd att beskriva vad som hänt.

Dålig skönhetsbehandling

Enligt polisen säger kvinnanatt hon är "våldsamt upprörd" över att hennes lösnaglar släppt. Hon hade varit på en nagelbehandling på fredagen som alltså under måndagen hade fallerat.

ANNONS

–Den här kvinnan var jättearg. Hon hade fått den här behandlingen i fredags och på måndagen hade de släppt och då villehon ha upprättelse, säger Viktor Adolphson.

Operatören på polisen förklarade då för kvinnan att polisen inte var riktigt rätt plats för hennes ändamål.

–Kommunikatören var professionell och sa att det här inte är någonting för polisen. Sedan hade kommunikatören sagt att hon får vända sig till konsumentverket och klaga, säger Viktor Adolphson.

Ett större problem

Hur komiskt fallet med kvinnan och lösnaglarna än kan tyckas vara, finns det också en mörkare sanning i det, understryker Viktor Adolphson.

–Jag kan ju se det komiska i det här, det går inte att komma ifrån. Men det finns en allvarsam historia här, säger Viktor Adolphson och fortsätter:

– Någon som har en allvarlig sak att ringa om kanske inte kommer fram. Det kan faktiskt vara skillnad på liv och död, säger han.

En fråga om liv och död

Men i sällskap med andra exempel av felaktiga samtal till SOS alarm, bleknar lösnagelkvinnan."Hej, jag har bajsat på mig, är det farligt?" och "Jo, jag undrar om ni kan skicka någon som kan laga min brödrost, den är helt paj och mina barn vill alltid ha rostat bröd på morgonen" är bara ett par exempel av de många underliga samtal SOS alarm fått in.

ANNONS

–Vi svarar ju på alla samtal som kommer in till oss. Det är ju vårt uppdrag, säger Linda Bengtsson, presschef på SOS Alarm.

Ungefär 29 procent av alla samtal som kommer in är samtal är egentligen inte nödsamtal, förklarar Linda Bengtsson.

–Konsekvensen är ju att man tar tid av operatörerna som ska svara på samtal från personer som verkligen är i behov av hjälp, säger Linda Bengtsson.

Men ringer man till 112 kommer manalltid kommer fram till en operatör – något Linda Bengtsson vill understryka.Det som påverkasär väntetiden, men det är nog problem i sig.

–En följd av det är ju att de som befinner sig i verkliga nödsituationer får vänta på grund av det här, säger hon.

Tycker du att samtalet från kvinnan med lösnaglarna var ett samtal som hörde hemma hos SOS alarm?

–Jag tycker att man ska ringa till 112 när det är en akut nödsituation, när det är en fara för liv, säger Linda Bengtsson, presschef för SOS alarm.

Hoppas på förbättring

Hur det gick för kvinnan och hennes lösnaglarär oklart. Men Viktor Adolphson på Stockholmspolisen hoppas att den här typen av samtal kan minska genom att man uppmärksammar det.

–När man väl blir kopplad till polisen är det ju ingen fara, det kan vi hantera, säger han och fortsätter:

ANNONS

– Det allvarliga är att hon ringt 112 och bråkat och tagit upp tid. För där kan det ju samtidigt ha ringt någon som fått hjärtstopp i hemmet och inte kommer fram.

ANNONS