Räddningstjänst och ambulans på platsen där en allvarlig bussolycka inträffade på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen förra året.
Räddningstjänst och ambulans på platsen där en allvarlig bussolycka inträffade på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen förra året.

Regeringen vill se nya regler för bussbälten

Få människor använder bälte när de åker buss. Därför vill infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) se nya regler i vad han beskriver som en "nystart för nollvisionen".

ANNONS
|

Transporstyrelsen får i uppdrag att utreda hur många som faktiskt använder bälte när de åker buss längre sträckor och ta fram förslag på regelförändringar. Redan nu nämner infrastrukturministern dock några alternativ som han är öppen för.

Det kan handla om bältespåminnare, ljudvarnare och att föraren får ökade skyldigheter att informera passagerare.

En gammal utredning från Folksam visar att ungefär sju av tio inte har bälte vid bussresor, enligt Eneroth, som nu hoppas att antalet har ökat.

- Vi måste utöka säkerhetsarbetet så att färre blir skadade, säger han.

ANNONS

En anledning till utredningen är den svåra bussolyckan i Sveg den 2 april förra året där tre ungdomar på skidresa omkom. Många av ungdomarna var obältade eftersom de låg och sov.

- Det i sig är ett skäl till att vi känner att vi behöver öka säkerheten.

Stadsbussar, där många står och håller i sig, är i dag undantagna från bältestvång. Regeringen tänker inte gå fram med någon förändring där.

- Det skulle få långtgående följder. Det viktigaste är när det gäller busstrafik på längre sträckor, säger Tomas Eneroth.

Transportstyrelsen ska komma med förslag på åtgärder den 1 oktober 2018.

TT

ANNONS