Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den före detta TV4-profilen Martin Timell får rätt mot flera medier. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Radio och tv fälls för Timell-inslag

    SVT, TV4 och Sveriges Radio fälls i Granskningsnämnden för att de publicerat den före detta "Äntligen Hemma"-programledaren Martin Timells namn i samband med rapportering kring metoo.

    Nämnden skriver i alla tre besluten att Timell inte har "en framskjuten eller särskilt ansvarskrävande position i samhället", och att det då mot bakgrund av allvaret i anklagelserna inte finns ett "oavvisligt allmänintresse".

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Fällningarna gäller inslag i Ekot i SR, TV4-nyheterna och i SVT:s Rapport och Aktuellt. Ekots ansvarige utgivare ser allvarligt på fällningen, men säger också att det rör sig om svåra bedömningar.

    - Något som är överraskande är att Granskningsnämnden skriver i sitt beslut att den här personen inte har en framskjuten position i samhället och det var precis vad vi hade bedömt att han hade, säger Olle Zachrison till Ekot.

    "Talar för sig själv"

    I samband med höstens metoo-rörelse riktades anklagelser mot den förre TV4-profilen om övergrepp och sexuella trakasserier. Han åtalades för våldtäkt, men friades av tingsrätten i juni.

    "Jag har ingen samhällsbärande funktion utan är bara en tv-snickare. Det har inneburit oerhört lidande för mig och min familj att ha blivit uthängd på detta vis", skrev Timell i anmälan.

    Timell vill inte kommentera det faktum att han fått rätt mot mediebolagen.

    - Jag tycker att fällningen och motiveringen talar för sig själv – och det räcker så, säger han till branschtidningen Resumé.

    Tidningar fällda

    Charlotta Friborg, ansvarig utgivare på SVT Nyheter , skriver också att det rör sig om svåra beslut. Hon understryker även att Granskningsnämnden inte fällt SVT för innehållet i publiceringarna utan att beslutet gällde om det var försvarligt att publicera namn och bild.

    Tidigare har Pressens opinionsnämnd fällt en rad tidningar, som skrivit om Timell. Totalt fem artiklar — i Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan — fälldes för att ha brutit mot god publicistisk sed.