Flygplansdelar från Jas Gripenplanet som kraschade norr om Kallinge förra veckan har förts till en hangar på F 17 och röjningsarbetet på haveriplatsen är avslutat. Arkivbild.
Flygplansdelar från Jas Gripenplanet som kraschade norr om Kallinge förra veckan har förts till en hangar på F 17 och röjningsarbetet på haveriplatsen är avslutat. Arkivbild.

Röjning efter Jas Gripen-kraschen avslutad

Flygplansdelar från Jas Gripenplanet som kraschade norr om Kallinge förra veckan har förts till en hangar på F 17 – och röjningsarbetet på haveriplatsen i skogen utanför Ronneby är nu avslutat.

ANNONS
|

- Vi avslutar med en skallgångskedja under onsdagen för att se om det möjligen finns någon enstaka flygplansdel kvar i terrängen, säger Jerry Lindbergh, informationschef på Blekinge flygflottilj, till Sydöstran.

Röjningsarbetet beskriver han som krävande eftersom haveriplatsen ligger otillgänglig, vilket gjort att man i samråd med markägaren avverkat skog och byggt en väg till området.

ANNONS

Haveriplatsen har klassats som ett militärt skyddsområde, men den klassificeringen är nu hävd. Vid platsen ska det dock finnas vakter för att upplysa allmänheten om att helst inte ta sig dit.

- Vi vet ju ännu inte om det finns några farliga ämnen eller annat hälsovådligt i terrängen, säger Jerry Lindbergh till tidningen.

Kollision med fåglar

Nu ska Försvarsmakten ta ställning till hur haveriplatsen ska saneras, och hur den i möjligaste mån ska återställas.

Jas 39 Gripenplanet kolliderade med en fågelflock den 21 augusti och pilotens varningslarm följdes av ett haverilarm. Piloten försökte först återvända och landa, men bedömde snart att det inte gick att manövrera och flyga vidare – vilket slutade med att han sköt ut sig utan fysiska skador.

Statens haverikommission har varit på platsen och en rapport om händelsen väntas först senare. Sådana här typer av haveriutredningar tar ofta närmare ett år att slutföra, enligt kommissionen. På haveriplatsen tog utredningsgruppen hand om minnesenheter och motorn från flygplanet – som ska analyseras för att bland annat slå fast en olycksorsak, även om flottiljen redan tidigt beskrivit det som en fågelkollision. Olyckan utreds brett och förutsättningslöst av Statens haverikommission.

ANNONS

Och man tittar närmare på både händelsen och räddningsinsatsen.

- Vi tittar inte på frågor om skuld och ansvar eller vems fel något är, utan om det finns något som kan förbättras så att det inte händer igen, sade Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör vid Statens haverikommission, till TT förra veckan.

TT

Fakta: Incidenter med Jas Gripen

2018 störtade ett Jas 39 Gripenplan efter en fågelkollision i närheten av F 17 utanför Ronneby. Piloten sköt ut sig oskadd.

2017 störtade ett thailändskt Gripenplan under en flyguppvisning. Piloten omkom.

2015 gled ett Gripenplan som hyrdes av Ungern av landningsbanan på en flygbas i Tjeckien och totalförstördes. Samma år tvingades en ungersk pilot skjuta ur sig på landningsbanan efter en misslyckad landning.

2014 var två Gripenplan bråkdelar av en sekund från att krocka i luften under en övning i Norrbotten. Enligt Statens haverikommission brast den ena pilotens utbildning.

2007 orsakade fel på ett utskjutningshandtag att ett Gripenplan kraschade utanför Vidsel i Norrbotten.

2005 störtade ett Gripenplan i Hanöbukten utanför Kristianstad.

1999 störtade ett plan i Vänern under en luftstridsövning.

1993 kraschade ett Gripenplan intill tusentals åskådare på Vattenfestivalen i centrala Stockholm.

1989, medan Gripen utvecklades, kraschade ett plan under en testflygning i Linköping.

ANNONS