Det vräkte ner snö över Sundsvall förra veckan.
Det vräkte ner snö över Sundsvall förra veckan.

Problem i trafiken efter snökaoset

Förra veckans kraftiga snöoväder i norra Sverige medför bekymmer för kollektivtrafiken och rejält ökade omkostnader för snöröjning i de drabbade kommunerna.

ANNONS
|

Vanligtvis har Ljusdals kommun under vintern en snöröjningslastbil i tjänst. Efter förra veckans extrema mängder snö är den siffran nu uppe i sex fordon. Och det bara för att få undan snömängderna på kommunens gator.

- Trots att vi satt in mer än dubbelt så många lastbilar i tjänst ligger vi ändå efter med röjandet av gator. Med sådana här mängder snö måste vi först prioritera trafiksäkerheten och det innebär klagomål då vissa gator inte hinns med, säger Emma Nordebo Snygg.

ANNONS

Skenande kostnader

Under ett normalt snönedfall kostar hela snöröjningsinsatsen i Ljusdals kommun runt 100000 kronor. I förra veckan tvingades traktorer och lastbilar ut varje dag vilket innebär rejält ökade omkostnader för kommunen.

- Jag har inte hunnit räkna ut exakt vad det kommer kosta men hittills i år har kostnaderna fördubblats.

Tågtrafiken påverkas

Det är inte bara på vägarna i norra Sverige som snön medfört komplikationer. Gävleborgs länstrafikbolag X-trafik har haft stora problem med tågtrafiken. Under onsdagen var samtliga sex Reginatåg utslagna.

- Vi har två tåg i drift nu, ett tredje är prognosen är att det ska vara klart på verkstaden strax, säger Marie Nordmark vid X-trafik på torsdagsmorgonen.

TT: Vad beror det på?

- Det behöver vi titta på efterhand. Det är huvudbrytare, kompressioner och tågkrock med älg. Sannolikt är det något med det väderläget vi varit i, med både milt och snö och blåst och kallt på det. Men vi har klarat kallare väder och mer snö tidigare, så vi måste utvärdera, säger hon.

ANNONS

Hårdast drabbade

Snöovädret förra veckan påverkade kollektivtrafiken runt om i Gävleborgs län.

- Hela E4:an var ju avstängd periodvis i timmar. Sedan efter ett dygn kom tågproblemen när Trafikverket stängde ned både Ostkustbanan och Norra stambanan. Nu är banan öppen, men nu är det sviter på våra fordon, säger Marie Nordmark.

- Jag vet att både Norrtåg och SJ har problem med fordon efter det här, men sett till vår fordonsflottas storlek är vi hårdast drabbade.

Väder

ANNONS