Otrohetsreklam inte stötande

ANNONS
|

Reklamen med budskapet "Gör livet levande - ha en affär" fick rekordmånga anmälningar av personer som ansåg den vara stötande och omoralisk. 206 anmälningar kom in mot kampanjen i våras, som bestod av radioreklam, utomhusreklam, webbanonnser samt TV-reklam.

– Vi är naturligtvis glada för det här beslutet. Vi har ingen önskan att göra människor upprörda. Tvärtom vill vi göra livet bättre för dem som väljer att vara medlemmar hos oss, säger Sigurd Vedal, vd för Victoria Milan i ett pressmeddelande.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd skriver att det inte är deras uppgift att bedöma tjänsten, utan själva reklamen. Tjänsten i sig är heller inte olaglig.

ANNONS

– Alla andra dejtingsajter får ju annonsera och där 30 % av medlemmarna i själva verket gifta eller sammanboende. Vi är bara mer ärliga med vad vi är för slags tjänst, säger Sigurd Vedal.

I anmälningarna mot sajtens reklam har många skrivit att de reagerat mot den direkta och tydliga uppmaningen till att vara otrogen i reklamen. Många har skrivit att de känner oro för att barn exponerades för reklamen. En del jämförde reklamen med reklam för alkohol, tobak och spel, där de skrivit att man kan dricka, röka och spela lagom men man kan inte vara otrogen lagom.

ANNONS