Nya förslag för statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kan på försök ta över en tiondel av basunderhållet för järnvägen i egen statlig regi, enligt en utredning.

ANNONS
|

För att bygga upp pilotverksamheten behöver Trafikverket rekrytera och utbilda 100 till 200 personer med kompetenser som i dag inte finns i myndigheten, alltifrån bantekniker till spårsvetsare. Dessutom kommer maskiner och lokaler krävas, konstaterar myndigheten, som i somras fick i uppdrag att utreda hur staten ska kunna ta ett samlat ansvar för järnvägsunderhållet – någonting som regeringen och Vänsterpartiet är överens om.

Utredningen har nu lämnats till regeringen. Den nya underhållsenheten beräknas kunna stå redo om två år och försöken skulle behöva pågå i två till fyra områden i minst tio år för att kunna jämföras ordentligt med underhållet i konkurrensutsatta områden.

ANNONS

Ett alternativt förslag är att Trafikverket i stället för ett tidsbegränsat pilotprojekt tar över underhållet tills vidare i några områden, något som skulle ge en långsiktig trygghet för marknaden, enligt utredningen.

- Vi tycker att det kunde vara en bättre lösning att permanent inrätta en regiverksamhet. Annars är risken att leverantörsmarknaden blir oroad av piloten eftersom den inte vet vad den leder till, säger Bo Vikström, senior rådgivare på Trafikverket, till TT.

TT

Fakta: Miljonprojektet

Järnvägsunderhållet i Sverige sköts i dag inom 34 upphandlade baskontrakt som omsätter 3,5 miljarder kronor per år.

Trafikverket bedömer att en pilotverksamhet i egen regi går att bedriva i två till fyra av de områdena, till en kostnad av 200–400 miljoner kronor per år. Försöket skulle därmed omfatta upp till tio procent av basunderhållet.

Pilotområdena bör vara stambanor utanför de tre storstäderna med såväl gods- som persontrafik.

Källa: Trafikverket

ANNONS