Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

POSTENS+PAKETOMBUD
Bilden är från ett annat tillfälle. Bild: Pontus Lundahl/TT

Nära 18 000 paket har försvunnit hos Postnord

Nästan 18 000 paket har försvunnit hos Postnord i år. Bara det första elva månaderna rapporterades 17 735 paket som saknade.
Men enligt Postnord kommer de flesta paket till slut fram.
– Vi har väldigt god kontroll. Flödena börjar minska lite nu, vi är i god fas för att ha allt ute nu. Vi är lite av en tomteverkstad, säger Peter Hesslin, chef för bolagets terminaler och transporter, till GP.

Det var Aftonbladet som var först med att uppmärksamma tusentals paket som har försvunnit hos Postnord i år. GP har tidigare skrivit om hur Postnord innan jul tog nya grepp för att klara högtiden.

I november kom siffror som visade att julhandeln skulle förväntas öka med 14 procent i år, vilket i sin tur ökar kraven på den nordiska postoperatören.

LÄS MER: 11 000 Postnord-paket försenade

26 289 reklamationer

Det nya greppet skulle bland annat handlat om ökade öppettider för kundservice och leveransställen, fler ombud, sortering på söndagar och paketleveranser till både ombud och kunder på lördagar.

– Vi ser att volymen ökar så mycket så att i antal försändelser har det blivit väldigt höga volymer, det gör att vi måste ta ett nytt steg i allt vad gäller julplaneringen, för att säkerställa julleveranserna, sa Anders Holm, vd för Postnord, då.

Enligt Aftonbladet är det många som har hört av sig gällande försvunna paket eller paket som har skickats tillbaka till bland annat Kina.

Tidningen skriver att paketen förvaras utomhus, exempelvis vid terminalen vid Arlanda.

– Där ligger de i säckar på vagnar helt oskyddade för väder och vind, berättar en uppgiftslämnare till tidningen.

Enligt Peter Hesslin, chef för bolagets terminaler och transporter är det dock så processen ser ut.

– Vi har en massa terminaler och depåer på Postnord i i Sverige. Det är ingen annanstans som det ligger gods utomhus, men det är så flödet ser ut. Man får paketen levererat till sig i säckar som är gjorda för att vara utomhus. Det finns också kapell som man kan dra över de här vagnarna, som säckarna ligger på.

LÄS MER: E-handeln till jul: "Vansinniga volymer"

"Anledningarna kan vara många"

Årets första elva månader har lett till 26 289 reklamationer och 17 735 saknade paket inrikes.

Enligt Peter Hesslin är det dock många paket som till slut kommer fram till kunden.

– 80 procent av alla paket kommer tillbaka. Anledningen till att de försvinner kan vara flera anledningar, paketen kan ligga felsorterade, det kan vara felaktiga adressuppgifter, det kan bero på att ingen har varit hemma när vi kom för att leverera. Anledningarna kan vara många, säger Peter Hesslin.

Han berättar att det är en förhållandevis låg siffra.

– Om du sätter 18 000 i relation till hemskt många miljoner, så är det långt ifrån vår totala volym, säger han.

"Vi har väldigt god kontroll"

Enligt Peter Hesslin var efterdyningen av Black friday längre än vanligt, vilket även kan hända under julhelgen.

– Efterdyningarna kan ta längre tid. Vi blev lite tagna på sängen av den enorma volymutvecklingen. Det kan ha att göra med att det har tagit längre tid att packa eller ta oss en extra tag att leverera det. Den 20 december var den sista inlämningsdagen för att vi ska kunna säkra kunden att kunna leverera innan jul, säger han och fortsätter:

– Vi har väldigt god kontroll. Flödena börjar minska lite nu, vi är i god fas för att ha allt ute nu. Vi är lite av en tomteverkstad.

Han tillägger också att Postnord konstant arbetar med säkerhet, kvalitetsuppföljningar och säkerställer att de fullföljer processen.

– En av mina primära uppgifter är att säkerställa att det hela tiden blir bättre, vi måste hela tiden jobba med förbättringar, säger han.

Mest läst