Moderaterna kampanjar på valdagen

ANNONS
|

Bland annat kommer affischer att sättas upp i anslutning till vallokalerna med buskapet "Om 50 meter är valet ditt! Jobb eller bidrag?".

Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson säger att det är en del av valspurten som pågår över hela landet.

– Det är inget konstigt med det, vi kommer att kampanja tills vallokalerna stänger. Var tionde väljare bestämde sig på valdagen i förra valet. Det är förmodligen ännu fler i år, eftersom färre har förtidsröstat.

Orla Vigsö är universitetslektor på Göteborgs Universitet och är medförfattare till boken Politik i det offentliga rummet, som analyserar svenska valaffischer under 100 år. Han säger att det traditionellt har funnits en överenskommelse bland svenska partier att inte affischera runt vallokaler.

ANNONS

– Man har låtit bli eftersom det har funnits ett gemensamt intresse av att inte utsätta folk för för mycket propaganda så nära inpå valet, man har helt enkelt velat ge folk utrymme att fatta sitt beslut. Risken är att gränserna flyttas fram för vad allmänheten tycker är okej i en valkampanj.

Han säger att det är ett grepp som partiet har hämtat från kommersiell marknadsföring, något som de var först i landet med att tillämpa.

– Man kan föreställa sig att tonen kommer att skärpas, och att man kommer att slå varandra i huvudet med regeringsfrågan. Det är det Moderaterna gör med det här, de vill göra det till ett "antingen eller"-val.

Enligt vallagen får det inte förekomma politisk reklam på eller i anslutning till ett röstmottagningsställe. Valkansliets chef Bill Werngren säger att det rör sig om en lämplighetsprövning i varje fall, eftersom det i lagen inte anges någon gräns för hur nära man får gå.

– I valnämnden har vi sagt att personer med banderoller och partijackor utanför vallokalerna är okej, däremot är bokbord och beachflaggor inte tillåtna.

Är affischer 50 meter från en vallokal okej?

– Det beror helt på, 50 meter kan förefalla olika nära beroende på var man är och om det finns en naturlig annonseringspunkt. Men det händer vid varje val att vi får plocka ner material eller be folk att avlägsna sig.

ANNONS

GP:s valexpert Lena Wängnerud och tillika professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet tror att det kan vara en chanstagning med den här typen av affischering på valdagen.

– De allra sista dagarna brukar det vara en viss nedtoning för att på söndagen vara stiltje. Jag tror att det kan slå åt båda hållen, det kan lika gärna resultera i att väljarna känner att det blir "too much". Men det här valet framstår just nu som att det handlar om en strid på kniven, och då brukar fler medel än annars vara tillåtna.

ANNONS