En levande julkrubba, som denna på Domkyrkoplan i Göteborg förra året, tilltalar barnfamiljer.
En levande julkrubba, som denna på Domkyrkoplan i Göteborg förra året, tilltalar barnfamiljer.

Midnattsmässan piggare än julottan

ANNONS
|

–Julnattsmässan ökar mer och mer, folk tycker att det är trevligare än att stiga upp och gå till julottan klockan sex på morgonen, säger Ewa Almqvist, pressekreterare i Svenska kyrkan.

I Norge minskar kyrkobesöken vid jul, men hur det är i Sverige är oklart. Svenska kyrkan har inte specifik statistik för besöken vid jul. Under alla förhållanden är julen fortfarande årets stora kyrkhelg.

Länge har julottan, med medeltida ursprung, varit en huvudattraktion. Men numera är konkurrensen stark från midnattsmässan och julkrubban kan vara något av en bubblare.

Förra julaftonsdygnet var exempelvis julkrubban, på julaftonsförmiddagen, mest besökt i Umeå stadskyrka och drog 498 personer. Midnattsmässan engagerade 266 medan julottan på juldagsmorgonen lockade minst, 240 personer.

ANNONS

Om den bilden stämmer in på hela landet är mera osäkert eftersom nationella siffror saknas.

Svenska kyrkans chefsanalytiker Jonas Bromander kan tänka sig att julkrubban främst har en stigande popularitet i större städer.

–Där är det vanligare med nya typer av gudstjänster, säger han.

Julkrubban är anpassad till barnen och tiden på förmiddagen passar bra för barnfamiljer.

Någon särskild nationell statistik för kyrkobesöken vid jul förs inte av Svenska kyrkan, men de årliga siffrorna visar att antalet kyrkobesök i Sverige minskar:

År 2000 gjordes drygt 6,6 miljoner besök vid huvudgudstjänster och drygt 8,7 miljoner besök vid andra gudstjänster.

År 2010 kom drygt 4,6 miljoner människor till huvudgudstjänster och drygt 6,9 miljoner till andra typer av gudstjänster.

Källa: Svenska kyrkan (TT)

ANNONS