Mer kunskap i samhällsdebatten efterlyses

Politiker – sluta käbbla, och sluta vränga till fakta utifrån egna upplevelser eller rykten. Använd i stället den kunskap som finns. Fyra välkända professorer vill nu hyfsa debatten i ett klimat som de ser som alltmer oroande.

ANNONS
|

Kunskapen är puts väck, anser statsvetenskapsprofessorerna Marie Demker, Henrik Oscarsson Ekengren och Jonas Hinnfors, samt Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation. De skriver i en debattartikel i Dagens Nyheter att de är bekymrade över hur samhällsdebatten nu förs.

Professorerna nämner både Donald Trump, Brexitkampanjen och de högerpopulistiska partiernas framväxt i Europa som exempel på hur debatten blir skev och faktaförvanskad. Diskussioner baseras på redan intagna positioner, egna upplevelser eller rykten, tycker de, och vill att alla politiker ska ta sitt ansvar för att debatten ska bedrivas på kunskapens grund.

ANNONS

Artikelförfattarna anser att läget är mycket allvarligt och uppmanar politiker att motverka osakligheten och kunskapsmisstron. De vill att politiker och organisationer ska diskutera sakligt, och tänka över hur de agerar på sociala medier. De fyra tycker till och med att politiker bör lägga små politiska trätor på hyllan för att i stället fokusera på den stora frågan – att försvara, stärka och utveckla demokratin.

TT

Fakta: Mer kunskap i debatten

Professorerna föreslår åtgärder för att få in mer kunskap i samhällsdebatten:

Riksdagsutskotten bör ordna offentliga utfrågningar med experter.

Statens offentliga utredningar bör bedrivas mer långsiktigt.

Staten bör tillsammans olika organisationer lansera en folkbildningskampanj för att hamra in kunskap om demokrati och källkritik.

Professorerna tycker också att det behövs en maktutredning, där faktorer som globaliseringens, individualiseringens och medialiseringens påverkan på medborgarnas kunskapssyn studeras.

ANNONS