Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Mansplainingslinjen blev nedringd - av förklarande män

Kampanjen skulle hjälpa till att synliggöra "manliga härskartekniker på jobbet". Blev istället nedringd av kritiska män. – Män ringer in och pratar väldigt, väldigt länge, säger Seher Yilmaz till Arbetsvärlden.

Under hela förra veckan höll Union öppet i sin så kallade Mansplainingsakut med syftet att "utbilda i manliga härskartekniker på jobbet". Redan när idéen presenterades har kampanjen överösts av negativa kommentarer.

LÄS OCKSÅ: Fackets "Mansplaining-akut" kritiseras

En särskilt öm punkt verkar vara begreppet som initiativtagarna har valt att använda, som GP tidigare skrivit om. "Ett begrepp som "mansplaining" är ren ohämmad sexism", skriver en av kritikerna på Unionens Facebooksida. 

 

 

"Nästan uteslutande samtal från män"

Med kampanjen avslutad konstaterar Ida Östensson, som är en av dem som svarat i kampanjens jourtelefon, för Arbetsvärlden att Mansplainingsakuten har blivit – mansplainad. 

– Jag har nästan uteslutande fått samtal från män, som inte själva har blivit utsatta för mansplaining utan ringt in för att berätta för mig varför mansplaining är dåligt att använda som begrepp och varför kampanjen är dålig och hur vi borde göra istället, säger hon till tidningen. 

Hon får medhåll från Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseföreningen, som också svarade i jouren. 

– Män ringer in och pratar väldigt, väldigt länge, säger hon till Arbetsvärlden. 

 

Internationell snackis

Mansplainingakuten förundrar inte bara i Sverige, den har blivit en internationell snackis. Det uppger facket att man är nöjd med eftersom syftet var att få i gång en diskussion. "En hjälplinje om mansplaining? Ja, Sverige har faktiskt en" – så lyder rubriken i The New York Times.

LÄS OCKSÅ: Fackkampanj förundrar utomlands

Tidningen är bara en i raden av internationella medier som rapporterar om Unionens kampanj. CNN, The Guardian, USA Today och Time Magazine är några andra.

 

Kampanjen riktar sig till alla

Initiativtagarna har tidigare uttryckt att kampanjen hade som mål att hjälpa alla, oavsett kön, att identifiera och hitta sätt att manövrera manliga härskartekniker på jobbet. Seher Yilmaz säger till Arbetsvärlden att hon inte har något emot att det ringde många män.

– Alla är ju välkomna. Men det gjorde ju att jag inte hann ta lika många samtal från folk som hade konkreta saker de ville diskutera, säger hon till tidningen. 

Se mer från - Mansplaining
Mest läst