Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Johnny Magnusson är redo för att ta strid för nya tågspår till Borås på Moderaternas arbetsstämma i Örebro som inleds på torsdagen.
Johnny Magnusson är redo för att ta strid för nya tågspår till Borås på Moderaternas arbetsstämma i Örebro som inleds på torsdagen.

Magnusson tar strid för tåg till Borås

Regionens moderatpolitiker vill ha ny järnväg mellan Göteborg och Borås, så fort som möjligt. Och det tänker man slåss för på arbetsstämman.

Frågan om ny järnväg har diskuterats och utretts i årtionden. I somras lade Sverigeförhandlingen fram sitt slutdokument, med förslaget att en ny höghastighetsjärnväg ska byggas med lånade pengar med motiveringen att det är nu en ny infrastruktur behövs.
Men både regeringen och det största oppositionspartiet Moderaterna har avvisat den tanken. De vill finansiera utbyggnaden inom ram. Och när Trafikverket nyligen presenterade sina prioriteringar fram till 2029 kom ytterligare ett bakslag för alla som drömmer om snabbare förbindelser i Västsverige – inte en krona fanns avsatt för utbyggnad av järnväg mellan Göteborg och Borås.

LÄS ÄVEN: Muf vill gå ännu längre högerut

En buss i timmen

Regionrådet Johnny Magnusson (M) säger att det finns oerhört mycket som talar för en snabb utbyggnad. Sträckan är ett av landets mest frekventa pendlingsstråk. I dag går 1 400 bussar i båda riktningarna, varje dag.
På Moderaternas stämma i Örebro, som inleds i dag, kommer han och övriga politiker från regionen ta strid för att partiet tänker om.
– Vi menar att man tänkt fel när man säger att hela detta äventyr ska finansieras inom ram. Det är ungefär som att säga att man ska bygga ett nytt hus och att man ska ta det ur den årliga intäkten – då är huset klart när man gått i pension och ska in på hemmet, säger han.
Och det är inte bara arbetspendlarna som berörs. Längs sträckan ligger dessutom Landvetter flygplats, som i dag saknar tågförbindelser.
– Det är en flygplats som är utpekad av EU, som ett europeiskt intresse. Men i dag uppfyller den egentligen inte EU:s norm, eftersom man inte kan ta sig dit med tåg, säger Johnny Magnusson.

250 kilometer räcker

Även om Johnny Magnusson helst skulle se att hela den infrastruktur som Sverigeförhandlingen föreslog byggs omedelbart, så är det i första hand sträckorna från Göteborg till Borås och Jönköping de västsvenska politikerna tänker argumentera för. Om det är höghastighetsbanor som klarar av farter upp till 320 kilometer i timmen eller banor som klarar 250 ser han som mindre viktigt.
– Det är ingen prestigesak för oss. Den regionala nyttan ligger i att man kan stanna på fler ställen än Borås och Jönköping. Det är helt okej med 250.
Frågan om tågförbindelser ska diskuteras i ett arbetsutskott i dag för att sedan komma upp till debatt och beslut under morgondagen.

Mest läst