Många sjuka av gammal mat

ANNONS
|

Undersökningen visar också att matbutiker vilseleder kunder med felaktig datummärkning.

Bland annat fick en familj i Enköping problem när de köpte mjölkersättning till ett barn på två månader. Barnet blev sjukt eftersom mjölkersättningen var gammal och dålig. I en affär i Härnösand var köttkvarnen i så pass dåligt skick att inspektörerna ville förbjuda att den användes.

Enligt Aftonbladets granskning har 70 kommuner allvarliga anmärkningar på livsmedelskvaliteten.

En Icahandlare i Stockholmsområdet medger för Aftonbladet att ostar som säljs i butiken har märkts med fel förpackningsdag samt att kunder vilseletts av etiketter.

-Jag kan hålla med och erkänna att vi har gjort fel, säger köpmannen till tidningen.

Carl-Johan Ståhle är butikschef i den Ica Kvantum-butik i Stockholmsområdet som Aftonbladet har granskat. Enligt tidningen har man i hans butik systematiskt bytt ut packdatumen. Ståhle menar att det inte stämmer.

ANNONS

-Det dementerar jag å det bestämdaste, säger han till TT.

Enligt honom handlar felet om brister i personalens hantering av varorna i samband med att de packas om. Rutinerna i butiken ska därför stramas upp. Ompackningen i sig menar Ståhle dock är nödvändig. Det kan till exempel handla om att byta ut förpackningar som läcker.

Han vill samtidigt tona ner betydelsen av att byta packdatum. Ståhle pekar då på att butiken säljer charkuterivaror i lösvikt. Där öppnas större förpackningar, till exempel med skinka, som sedan packas i mindre förpackningar när kunden köper den.

Packdatumet blir då dagen skinkan packas i den mindre förpackningen till kunden.

Statsinspektören Louise Nyholm på Livsmedelsverket menar att det hela kan vara brottsligt.

-Förpackningsdag är visserligen en frivillig märkning, men väljer man att ha den så ska det verkligen vara förpackningsdagen också, säger hon till Aftonbladet.

"Det är felaktigt och vilseledande att ange fel förpackningsdag och självklart förstår vi om kunder blir oroade över dessa uppgifter. Det ska aldrig ske i en ICA butik men tyvärr har det hänt. Genom våra egna och kommunernas inspektioner identifieras saker som är fel och kan förbättras. Det är ovanligt med brister som allvarligt riskerar matsäkerhet och hälsa", säger Mats Ovegård, chef för kvalitet i butik, Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Ledningen för Ica har givetvis inte glömt den stora köttfärsskandalen som ruskade om varumärket ordentligt för knappt fem år sedan. Frågan många konsumenter givetvis ställer sig i dag är hur det är möjligt att ommärkning fortfarande förekommer.

ANNONS

-Man blir givetvis djupt oroad och lite bedrövad över den hantering av osten som uppenbarligen har skett i butiken. Men vad vi förstår handlar det här inte om felaktig hantering av matsäkerheten. Däremot är det ett redlighetsproblem i butiken, säger Mats Ovegård, chef för kvalitet i butik på Ica Sverige.

TT: Men efter skandalen för fem år sedan måste väl alla handlare vara medvetna om att sådant här kan avslöjas och att Icas varumärke kan skadas på nytt?

-Absolut. Det är vi fullständigt medvetna om och det är viktigt att vi bibehåller ett högt förtroende för Icas varumärke. Självklart att alla handlare medvetna om att man inte får göra så här, men någonstans har det brustit i kommunikationen mellan butiksledningen och de anställda och då sker sådana här misstag.

Redan förra veckan fick Icaledningen veta om fusket i butiken i Kungens Kurva.

-Vi var ute i butiken och gick igenom rutinerna och konstaterade att det fanns ett antal otydligheter i instruktionerna till personalen som butiken nu har rättat till, säger Mats Ovegård.

ANNONS