Många bilister på de svenska vägarna kör med slitna däck, visar den årliga "däckrazzian". Arkivbild.
Många bilister på de svenska vägarna kör med slitna däck, visar den årliga "däckrazzian". Arkivbild.

Många kör ovetande med farliga däck

ANNONS
|

I förra veckan genomfördes den årliga "däckrazzian". I samband med att polisen genomförde ordinarie trafikkontroll erbjöds bilförarna även att få en frivillig däckkontroll.

- Det är många som inte har koll på sina däck. Det är bra att vi gör de här razziorna för vi har sett att resultatet blivit bättre, men det finns fortfarande en hel del kvar att göra, säger Pontus Grönvall.

ANNONS

I årets undersökning hade omkring 26 procent av de undersökta bilarna ett mönsterdjup på tre millimeter eller mindre på minst ett däck. Vid razzian 2005 var den siffran 33 procent.

Mönsterdjupet påverkar risken för vattenplaning

- Är de riktigt slitna kan det bli risk för punktering, men då är man ju under 1,6 millimeter som är den lagliga nivån. Och det är inte så många bilar som går under det, säger Pontus Grönvall.

Vid årets kontroll var det 2,4 procent av de undersökta bilarna som hade minst ett olagligt däck.

Många slarvar också med att kolla lufttrycket i däcken. Mer än sju av tio bilister hade antingen inte gjort det den senaste månaden eller så visste de inte när det kollats.

Fakta: Resultatet av undersökningen

I årets "däckrazzia" kontrollerades 927 bilar mellan den 29/8 och 2/9 i Västerbotten, Värmland, Södermanland, Gotland, Skaraborg och Göteborg.

26,3 procent hade minst ett slitet däck med ett mönsterdjup på tre millimeter eller mindre.

2,4 procent hade minst ett olagligt däck med ett mönsterdjup på 1,6 millimeter eller lägre.

72,6 procent hade inte kollat luftrycket på däcken den senaste månaden eller så visste de inte när det skett senast.

4,7 procent hade vinterdäck.

Källa: Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen

ANNONS