Midsommartrafiken på väg norrut från Göteborg. Det finns redan miljözoner i Göteborg men från januari 2020 är det tillåtet att införa miljözoner där bara de renaste, lätta fordonen får framföras.
Midsommartrafiken på väg norrut från Göteborg. Det finns redan miljözoner i Göteborg men från januari 2020 är det tillåtet att införa miljözoner där bara de renaste, lätta fordonen får framföras.

Luften i Göteborg ska bli renare

ANNONS
|

Omkring 7600 svenskar om året dör i förtid till följd av luftföroreningar. Föroreningarna orsakar även sjukdomsfall som kostar samhället över 50 miljarder kronor, rapporterar Sveriges Radio P4 Göteborg. Därför har länsstyrelsen i Västra Götaland tagit fram ett åtgärdsprogram för att minska utsläppen av kvävedioxider från trafik och arbetsfordon.

- De tunga fordonen ska välja rätt väg genom Göteborg och Mölndal. Om man inte behöver, behöver man inte köra genom stan i första hand, säger Annika Svensson, luftvårdsexpert vid länsstyrelsen, till P4 Göteborg.

ANNONS

Genom omskyltning och ombyggnation vill man att större fordon hellre väljer kringleder till och från hamnen, i stället för att köra genom Tingstadstunneln. Det kan även bli kilometersskatt för tunga fordon – ju smutsigare, ju högre skatt. Man vill även minska trafiken under rusningstider och införa ytterligare miljözoner.

Invånarna rekommenderas att cykla, åka kollektivt och bara ta bilen ut ur stan och inte inne i centrum.

TT

ANNONS