Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kustbevakningen är beredda

    Polisen i Skåne säger sig ha indikationer på att det kan bli vanligare med flyktingar som försöker ta sig med båt över Öresund till Sverige.

    I måndags försökte fyra personer ta sig med båt från Danmark till Sverige. Båten kapsejsade utanför den danska ön Saltholm. Danska kustbevakningen ryckte ut och en helikopterpatrull fick rädda en person ur vattnet.
    Enligt dansk polis handlar det om asylsökande som tidigare bott på Nordsjälland. Två av dem vårdas fortfarande på sjukhus, varav den ene i respirator.
    När temperaturen stiger och det blir varmare kan fler människor på flykt lockas att försöka ta sig över till Sverige i småbåtar och på så vis undvika gränskontrollerna. Men sedan kontrollerna infördes känner svenska Kustbevakningen bara till ett enda fall förutom måndagens - det var i januari då en man tog sig över sundet i en gummibåt. 

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Utökad bevakning

    Sedan i vintras har Kustbevakningen extra bevakning vid Skånekusten, berättar Mattias Lindholm, presstalesman på Kustbevakningen.
    – Vi har beredskap för om någon skulle välja att ta sjövägen och Kustbevakningen har ett fartyg i Öresund varje dag, säger han.
    Men oron finns där. Inte minst efter det som hände utanför Saltholm. 
    – Jag känner oro för att det ska gå så illa. Att människor tvingas riskera livet i sina försök att komma vidare. Men vi har en god beredskap i Sydsverige.
    Mattias Lindholm vet att havet - hur djupt och oberäkneligt det än är – ändå inte alltid avskräcker. Han påminner om 1990-talet:
    – Då kom båtflyktingar hela vägen från Baltikum till Sverige.

    Kan bli vanligare

    Polisen i Skåne uppger att de har indikationer på att det kan bli vanligare med flyktingar som försöker ta sig över Öresund för att söka asyl i Sverige.
    – När man stänger vissa vägar så tittar man på alternativ. Det som låg långt ner på listan tidigare blir mer intressant när man skruvat åt vägen via till exempel Öresundsbron. säger Leif Fransson, operativt ansvarig för gränspolisen i syd, till TT.
    Att upprätta bevakning i småbåtshamnarna skulle kräva otroligt mycket resurser, konstaterar Leif Fransson.
    – Vi har ju ett stort antal småbåtshamnar och dygnet har 24 timmar. Det går inte att få till en vettig bevakning, det är helt omöjligt. Vi pratar i så fall om tusentals poliser som skulle behöva jobba med det här för att få en fullödig kontroll.

    Allt färre till Göteborg

    Gränspolisen i Göteborg tror att avståndet till Danmark är för långt för att människor ska ta sjövägen hit. Stefan Kristiansson, sektionschef för gränspolisen i Göteborg, har inte sett eller hört något som tyder på det.
    Sedan gränskontrollerna infördes kommer allt färre flyktingar till Göteborg. De som kommer åker med Tysklands- eller Danmarksfärjan.
    – Och det är i en begränsad omfattning, säger Stefan Kristiansson. 10-15 per vecka. Några enstaka har kommit med flyg till Landvetter, men det sker inte ens en gång varje vecka.

    Färjorna är mycket noga med att kontrollera lastbilarna för att undvika människosmuggling den vägen, enligt Stefan Kristiansson.
    – De flesta som kommer är syrier, många är barnfamiljer. Men det kommer nästan inga ensamkommande flyktingbarn längre. 
    Men han funderar över vad som kommer att hända när allt fler länder stänger sina gränser. 
    – Läget i Irak och Syrien, som människor flyr från, har inte förbättras. Vi riskerar en humanitär katastrof, säger han.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.