Konstkupp mot Malmö konstmuseum

ANNONS
|

–Jag fick en fullkomlig chock när polisen ringde mig vid lunchtid i går. Man tror ju inte att sådant här kan hända. Det är som när man själv blir utsatt för en stöld, man känner sig aggressiv och kränkt, säger museichefen Göran Christenson till TT.

De värdefulla oljemålningarna hittades i en Landskronalägenhet där polisen letade kortläsare som använts i taxibedrägerier med skimmade bankkort.

Tavlorna hade etiketter och märkningar med "Malmö konstmuseum" och stod prydligt packade i plastpåsar i ett rum. Tack vare en konstintresserad polis nystades snabbt vidare om det oväntade fyndet – Edvard Munchs "Två vänner", Gustaf Rydbergs "Sjölandskap" och Pär Siegårds "Dansös i rörelse".

ANNONS

Visste inte var tavlor fanns

Tavlorna visade sig stulna på en "mellanstation" mellan utställningslokal och huvudmagasin. På museet hade man felaktigt trott att de redan var tillbaka i huvudmagasinet, efter att nyligen visats på en utställning.

–Vi har satt tiden till någon gång från den första augusti, säger Magnus Nilsson, chef för Malmöpolisens bedrägerirotel.

Både utställningslokaler och huvudmagasin har larm, men inte mellanstationen. Hela anläggningen är också larmad nattetid.

Den 34-årige lägenhetsinnehavaren är anhållen misstänkt för grovt häleri, men vad han sagt om saken avslöjar polisen inte.

–Vi kan inte gå inte in på detaljer, vi jobbar fortsatt med förhör och utredning, säger Magnus Nilsson.

Tavlorna är nu på teknisk undersökning efter fingeravtryck och DNA-spår. Museet har även inlett en egen internutredning för att se över säkerheten. En extra inventering görs för att se att inte fler tavlor saknas.

"Nästan osäljbar"

Den stulna Munch-tavlan skulle ha varit nästan omöjlig att sälja vidare, menar polisen. Den norske konstnären är alltför känd världen över.

–Men det hindrar inte att förövarna kan tjäna pengar på den genom utpressning, så kallad art-napping. Man ligger på konstverket ett tag och sedan försöker man etablera kontakt med museet eller med försäkringsbolaget. De är ofta beredda att betala en del av tavlans värde för att få verket tillbaka, säger Kenneth Mandergrehn, samordnare av kulturarvsbrott och Rikspolisstyrelsens expert på konststölder.

ANNONS

Enligt Mandergrehn saknas flera hundra miljonkonstobjekt som under åren stulits från svenska museer och privatpersoner.

2006, februari: En tavla av August Strindberg stjäls från Strindbergsmuseet i Stockholm. Tavlans värde anges senare till mellan 25 och 30 miljoner kronor.

2005, februari: Sex holländska 1600-talstavlor, värda fem miljoner, stjäls vid ett inbrott på Wanås slott i Skåne.

2000, december: Tre tavlor, en Rembrandt och två Renoir, stjäls vid en kupp mot Nationalmuseum.

2000, juni: Sex tavlor av Zorn, Liljefors och Sager-Nelson försvinner vid en kupp mot Thielska galleriet i Stockholm. Samlat värde: 25–30 miljoner kronor.

1999, augusti: Elva målningar av Liljefors stjäls från Liljeforsateljén i Österbybruk.

1993, november: Största konstkuppen i landet drabbar Moderna museet i Stockholm. Verk av Picasso och Georges Braque, värda 500 miljoner, stjäls under en rififikupp.

ANNONS