Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket. Arkivbild.
Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket. Arkivbild.

KO: Bättre regler för skönhetsbehandlingar

ANNONS
|

285000 svenskar har under de tre senaste åren betalat för olika typer av skönhetsbehandlingar – och mer än var tionde har drabbats av komplikationer, visar en ny undersökning. Regelverket för skönhetsbehandlingar måste därför förtydligas och kompletteras, skriver Konsumentverket i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Bland annat vill verket att företag som utför behandlingar ska vara skyldiga att lämna klar och begriplig information om risker förknippade med ingreppen. Högre krav borde också ställas när det gäller kompetens och utbildning hos dem som utför behandlingarna.

Två utredningar om skönhetsbehandlingar har gjorts de senaste åren – och Socialstyrelsen genomför nu ytterligare en. Men det räcker inte, anser Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell. "Att konsumenter skadas av felaktigt utförda behandlingar, även om det inte medfört någon betydande hälsorisk, har till exempel inte beaktats i de båda utredningarna. Detsamma gäller det senaste uppdraget till Socialstyrelsen", skriver hon.

ANNONS
TT

ANNONS