Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180213-hyresklagomal-615395_se.gp_1.jpg
Husfasader på Södermalm i Stockholm. Arkivbild.

Köket största anledningen till klagomål

För första gången kan Hyresgästföreningen se vilka som är de vanligaste anledningarna till att medlemmar vänder sig till föreningen för att få rådgivning, rapporterar Hem & Hyra.

Vanligast är det att be om rådgivning för olika brister i lägenheten, därefter kommer rådgivning om rättigheter och skyldigheter.

De vanligaste inrapporterade bristerna är i köket, därefter badrummet. Många ringer för att rapportera problem i samband med renoveringar.

Störningar från grannar är inte särskilt vanliga.

- Det finns en bild av att störningar är vanliga, men de dominerar inte alls bland våra ärenden. Det är inte ett herrans liv i hyreshus! säger Love Börjesson, senioranalytiker på Hyresgästföreningen, till Hem & Hyra.

Problemen varierar över landet. I Stockholm och Göteborg är det vanligare med frågor om lägenhetsbyte och att överlåta hyreskontrakt, rapporterar Hem & Hyra.

Mest läst