Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Husfasader på Södermalm i Stockholm. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Köket största anledningen till klagomål

    För första gången kan Hyresgästföreningen se vilka som är de vanligaste anledningarna till att medlemmar vänder sig till föreningen för att få rådgivning, rapporterar Hem & Hyra.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vanligast är det att be om rådgivning för olika brister i lägenheten, därefter kommer rådgivning om rättigheter och skyldigheter.

    De vanligaste inrapporterade bristerna är i köket, därefter badrummet. Många ringer för att rapportera problem i samband med renoveringar.

    Störningar från grannar är inte särskilt vanliga.

    - Det finns en bild av att störningar är vanliga, men de dominerar inte alls bland våra ärenden. Det är inte ett herrans liv i hyreshus! säger Love Börjesson, senioranalytiker på Hyresgästföreningen, till Hem & Hyra.

    Problemen varierar över landet. I Stockholm och Göteborg är det vanligare med frågor om lägenhetsbyte och att överlåta hyreskontrakt, rapporterar Hem & Hyra.