Juliana utsatt för rasistiska påhopp av SL-medarbetare

ANNONS
|

Juliana, 21, hade bråttom hem och skulle ta ett av SL:s tåg i Stockholm. Hon frågade en man som stod framför om hon kunde gå före, vilket gick bra. När hon sedan märkte att hennes biljett inte fungerade i scannern - och spärren inte öppnades - knackade hon på rutan till ett bås där en anställd satt. När han inte hörde knackade hon hårdare. Då kom den oväntade reaktionen.

– Då vände han sig mot mig och pekade fuck you, jag blev helt paff och jag som vanligtvis brukar vara väldigt rappblev helt till mig. Men jag frågade varför han gjorde så och då svarade han att jag bankade som en "jävla idiot", berättar Juliana.

ANNONS

Därefter vände sig Juliana till mannen som honfrån början gick före, och frågade honom ifall hon hade bankat hårt på rutan, för att se om han tyckte att kontrollantens reaktion var befogad. Men då kom nästa kränkning.

– Mannen bakom mig sa att jag skulle sticka till mitt tåg istället varpå den anställde säger:"Ja stick nu till ditt tåg nu din jävla invandrare". Jag frågade hur de kunde säga så och sedan sprang jag till mitt tåg och bara grät. Jag mådde skitdåligt, nu när jag pratar om det blir jag jätteledsen, säger Juliana.

"Detta ska inte få förekomma"

Juliana har efter händelsen kontaktat SL för att berätta om det som hon var med om.Thomas Silvander, presstalesman för SL, menar att det som har inträffat är oacceptabelt.

– Detta ska inte få förekomma. Att en kund får rasistiska påhopp av en anställd är helt oacceptabelt. Men jag kan inte uttala mig vidare i det här fallet då vi på SL inte har hand om anställningen. Får vi hennes uppgifter kommer vi såklart att utreda det här och ta till åtgärder, säger Thomas Silvander.

Dagen efter Juliana utsattes för påhoppet valde hon att gå tillbaka för att se om den anställde var kvar kom nästa chock. Mannenvar dock inte där, men det var hans kollegor. Juliana hade hoppats på uppbackning från dem men fick istället en vädjan om att glömma incidenten.

ANNONS

– De sa åt mig att inte göra en grej av det här och att jag skulle glömma det och gå vidare. Jag kände migåterigensåliten och gick därifrån.

"Jag förtjänar respekt"

Att ett stort serviceföretag har anställda som beter sig på det här viset tycker Juliana är skrämmande.

– Jag undrar hur man kan ha en sådan anställd, det är helt sjukt. Om man jobbar med service kan man inte sitta och vara sur, även om det handlar om stressade situationer. Jag tycker att jag som kund förtjänar respekt, jag har aldrig varit med om att bli tilltalad på det här sättet förut, berättar Juliana.

ANNONS