Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Jesper Malmsten

JAS-plan störtade utanför Ronneby

Ett JAS-plan störtade utanför Ronneby på tisdagsmorgonen. Piloten sköt ut sig själv och är förd till sjukhus.
– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Philip Simon presschef på Försvarsmakten.

ANNONS
|

Det var vid 9.41 som SOS larmades om att ett flygplan störtat utanför Ronneby i Blekinge i samband med en övningsflygning, enligt Försvarsmakten.

Försvarsmakten bekräftar att det handlar om ett JAS-plan som har störtat.

– Det stämmer. Det har inträffat en fågelkollision och piloten har skjutit ut sig själv. Piloten befinner sig nu på sjukhus, säger Marie Tisäter presskommunikatör på Försvarsmakten.

"Hörde bastant knall"

Åke Harrysson bor i närheten av nedslagsplatsen norr om Möljeryd.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han till TT.

ANNONS

Räddningstjänsten i östra Blekinge ryckte ut till nedslagsplatsen, där det började brinna.

– Vi är fortfarande inte framme på haveriplatsen med vår räddningspersonal, men enligt de uppgifter vi fått från dem som har sett platsen uppifrån luften ska det brinna på platsen, om än i begränsad omfattning, säger räddningschef Anna Henningsson till TT.

Styrkor från Karlskrona och Ronneby närmade sig platsen norrifrån på grund av vindriktningen. Rökgaserna är farliga att inandas.

– Den stora risken med den här typen av flygmaskiner är ju dels eventuella laddningar och dels kompositmaterialet som det är byggt av. Det är väldigt giftigt och farligt när det sprider sig i luften via rök, säger Anna Henningsson.

Inga byggnader ska ha blivit skadade i kraschen.

Förd till sjukhus

Piloten är förd till sjukhus för kontroll.

– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten till TT.

Kraschen ska ha skett i ett skogsområde. F 17 kommer tillsammans med polisen att spärra av området och se till att olycksplatsen bevakas.

– Vad vi vet nu är ingen tredje part påverkad av kraschen, säger Philip Simon.

Ett vittne såg först ett lågt flygande plan, därefter en rökpelare, uppger SOS Alarm. Kraschen har inte skett på själva flygplatsen.

ANNONS

– Det har ingen påverkan på det civila flyget alls, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia.

"Kom in, susande lågt"

Tillverkaren Saab har ännu inte velat kommentera om de kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saabs presstjänst till TT.

Adam Jansson i Karlskrona var på flygplatsen i Ronneby för att hämta en person ungefär 20 minuter före kraschen, berättar han för SVT Nyheter Blekinge.

– Jag såg att de höll på att öva överflygningar med Gripenplanen. De gjorde många upprepade överflygningar och jag filmade när de kom in, susande lågt. De gör det ibland för att öva inflygningar och så viker de av alldeles innan de landar, och så sticker de iväg igen och cirklar, säger han till TT.

Först när han kom hem till Karlskrona läste han att ett plan kraschat alldeles efter att han lämnat platsen.

– Jag är glad över att det gick bra för piloten i alla fall.

Avvaktar utredning

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger Peter Hultqvist (S), till TT.

ANNONS

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

TT: Har du några spontana tankar kring hur det här påverkar Sveriges möjligheter att göra affärer med Jas-systemet?

– Nej, jag spekulerar inte om något sådant. Jag konstaterar bara att det från tid till annan kan inträffa situationer där alla flygplanstyper på något sätt drabbas av olyckor, det är inget unikt för Jas-systemet, säger Peter Hultqvist.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS