Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/21

"Jag har inte fattat några avgörande felaktiga beslut"

I sin första intervju sedan hon lämnat sin post berättar den före detta infrastrukturministern Anna Johansson om hanteringen av IT-skandalen och vad som väntar härnäst.

GP har träffat Anna Johanssons för hennes första intervju efter avgången, bara ett stenkast från Rosenbad:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det som har hänt med Transportstyrelsen är naturligtvis helt oacceptabelt. Det är verkligen ett haveri som statsministern har uttryckt det. Jag hade varit beredd att fortsätta det arbetet, men efter det misstroendevotum som riktats mot mig så kan jag inte fullgöra det uppdraget, säger hon.

Anna Johansson säger att hon är bekväm med beslutet att avgå och visar fullt förtroende för nya infrastrukturministern Tomas Eneroth.

– Han är en väldigt kompetent person som kommer att sköta det här på ett utmärkt sätt.

LÄS MER: Anna Johansson väg till toppen

"Umgås med familjen och ta semester"

Anna Johansson vill inte svara på om hon blivit ombedd att lämna sin post. Men hon säger att hon har haft en dialog med statsministern, som instämde att hennes beslut var rätt beslut att ta.

– Det viktigaste är att regeringen fortsätter arbeta. Att skolan ska förbättras och att det blir mer resurser till välfärden. Med den här lösningen i dag kan arbetet fortgå med oförminskad styrka, det är det som är det viktigaste. Men för min personliga del är det här väldigt tråkigt, men mitt engagemang finns kvar.

Efter avgången från sin ministerpost så siktar Anna Johansson på att ta det lugnt ett tag.

– Jag har ju fortfarande min riksdagsplats, men jag har inte hunnit reflektera så jättemycket över det. Just nu är mitt fokus att umgås med familjen och ta semester.

"Inga avgörande felaktiga beslut"

– Jag vet att jag har fattat de nödvändiga beslut som jag skulle fattat när jag har fått vetskap om det som har förevarit, det är alltid mycket lättare med facit i hand. Att se att man kanske borde ha gjort någonting. Jag kan inte se att jag har fattat några avgörande felaktiga beslut. Däremot har jag inte haft rätt information vid rätt tillfälle och det måste jag ta på mig.

Anna Johansson tycker att hon borde ha haft bättre koll på informationsflödet och kommunikationen och hon säger att med rätt information hade hon kunna agerat tidigare.

– När informationen nådde departementet på våren 2016 då var hela överföringen slutförd. Ett återställnings- och skademinimeringsarbete pågick sedan en tid tillbaka. Men så fort jag fått information så har jag fattat relevanta beslut. Det känner jag mig ändå trygg med. Men jag borde ha gjort mer och så tänker man ju självklart alltid i efterhand, säger Anna Johansson.

På frågan om Anna Johansson ser konkreta saker som hon kunde ha gjort bättre svarar hon kort och gott:

– Jag borde sett till att få den information jag hade behövt.

Naiv syn på outsourcing

Anna Johansson hade gärna sett att Alliansen inte väckt en misstroendeförklaring mot henne och två andra ministrar.

– Jag kan bara konstatera att det normala i sådana här frågor är att man reder ut vad som har hänt och hur ansvar ska fördelas genom att KU genomför sin granskning. Här väljer man en annan väg, säger hon och fortsätter: 

– Vi ser idag att Sverige går väldigt bra. Det finns fortfarande stora utmaningar, fortfarande för stor ojämlikhet och andra utmaningar. Men jag skulle säga att regeringen har utfört väldigt bra politik och har ett bra utgångsläge inför valet nästa år.

Den outsourcingen som Transportstyrelsen höll på med och ledde till IT-skandalen pågick innan Johansson tillträtt rollen som infrastrukturminister, och hon tycker att företrädaren för den tidigare Alliansregeringen agerade naivt.

– Ansvaret för att man tidigare hade en ganska naiv syn på hur mycket man kan outsourca och privatisera ligger hos dem givetvis. Jag tycker att man kan hålla den dåvarande regeringen ansvarig för den typen av outsourcing och privatisering, säger Johansson.

Hon fortsätter:

–  Samtidigt så ligger hanteringen över hur man genomförde den här outsourcingen i Transportstyrelsen helt och hållet hos myndigheten. Man har agerat på ett sätt som är i strid med svensk lag och det har varken den här eller den tidigare regeringen tagit beslut om att man ska göra. Så man får skilja på nivåer i ansvar här.

"Outsourcing kan ha varit rätt åtgärd"

Den tidigare infrastrukturministern anser inte att outsourcing i sig är en dålig sak, men att det hade krävts en analys av tillvägagångssättet innan genomförandet. 

–  Det är möjligt att det hade varit rätt åtgärd men det som har brustit här är ju att man inte har analyserat tillräckligt väl hur komplex och svår den här migreringen skulle vara. Vilka säkerhetsklassade uppgifter man var tvungna att hantera i särskild ordning och därmed var haveriet ett faktum. Jag tycker personligen att man ska vara mer försiktig med vilka uppgifter man lämnar ut från statens hantering. Vissa uppgifter borde vi nog haft i egen portfölj, säger Anna Johansson.

Korrekt att Peter Hultqvist behåller jobbet

– Jag tror att försvarsministern i det allvarliga säkerhetsläget som vi har i världen, i vårt närområde, med en stor övning som kommer att genomföras i Sverige i höst vore det oerhört oansvarigt att i det här skedet byta försvarsminister, säger Anna Johansson.

Den nu före detta infrastrukturministern tycker att de nya fortsätter arbetet som deras företrädare gjorde tidigare:

– Jag hoppas att de som nu agerar kortsiktigt politiskt också i den fortsatta hanteringen av det här kommer att ta ansvar för rikets säkerhet.

Läs mer om IT-skandalen
Mest läst