Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Mediemätaren för mars och april visar att tonen på sociala medier varit hätsk, i synnerhet mot Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Invandring dominerar sociala medier

De traditionella nyhetsmediernas toppnyheter handlade oftast om utrikespolitiska händelser under mars och april, men på sociala medier var det nyheterna om invandring och integration som fick överlägset mest spridning. Det visar Mediemätaren som Sifo gör på uppdrag av SR Ekot.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Undersökningen visar också att tonen på Facebook och Twitter varit hätsk – i synnerhet mot Centerpartiet och partiledaren Annie Lööf som ställde sig bakom regeringens förslag om att ge ensamkommande en ny chans.

- Den debatten blev stor i media eftersom tongångarna i alliansen blev hårda. Då fick vi också en ny injektion i den politiska debatten om invandring, säger Ekots politiska kommentator Fredrik Furtenbach.

I förra undersökningen var brott och straff de mest omtalade ämnena på sociala medier.