Hon fick upplysa Västtrafik - om deras egna regler

Merly Åsbogård från Borås har tröttnat på vissa av Västtrafiks busschaufförers beteenden - och okunskap. Under den senaste bussturen hade en nioårig pojke glömt sitt busskort - varpå busschauffören sa åt honom att kliva av. Då grep Merly in - och förklarade regeln om att skolbarn får åka med utan busskort. – Jag ska inte behöva upplysa Västtrafiks busschaufförer om deras egna regler, jag blir rent ut sagt förbannad, säger hon.

ANNONS
|

Boråstjejen Merly Åsbogård reser dagligen med Västtrafiks bussar. Under det senaste året har hon ett flertal gånger fått ringa till Västtrafik på grund av bristande kompetens när det gäller vissa busschaufförer som hon har åkt med. Det har varit incidenter när chauffören enligt Merly haft ett otrevligt bemötande. Men under den senaste resa hon gjorde blev hon riktigt arg. En nioårig pojke gick på bussen och förklarade att han hade glömt sitt busskort. Då bad chauffören honom att kliva av eller betala. Merly, som har koll på reglerna gick emellan och sa till pojken att han visst får åka med.

ANNONS

– Jag fick upplysa Västtrafik om deras egna regler. Skolbarn ska alltid får åka med till skolan, vilket jag sa till chauffören. Då blev han arg och sa att det inte stämmer, berättar hon.

"Tycker det är märkligt"

Därefter förklarade Merly reglerna kring turerna och till slut fick pojken åka med ändå. Merly tycker det är märkligt när kompetensen kring regler brister.

– Det har hänt vid upprepade tillfällen att chaufförer tjafsar emot. Jag ställer mig frågande till hur busschaufförerna inte vet om vilka regler som gäller i företaget. De måste se till så att alla känner till vad som gäller. Ett barn ska inte behöva bli orolig för att inte hinna i tid till skolan på grund av okunskap, säger hon.

Innan Merly grep in tänkte pojken precis gå av bussenefter chaufförens kommentar.

– Han tvekade och vände sig om med sänkt huvud. Men jag var väldigt tydlig med att han kunde gå och sätta sig. Jag blir arg både som medmänniska och som förälder. Hur kan man vilja neka ett barn att åka till skolan undrar jag.

"Det är djupt olyckligt"

Jens Holmberg som är pressinformatör på Västtrafik, tycker att det som har hänt är djupt olyckligt.

– Vi beklagar verkligen det här, det är självklart att chaufförerna ska veta om vilka regler som gäller. Vi följer alltid upp sådana här incidenter och har alltid ett pågående förbättringsarbete, säger han och tillägger:

ANNONS

– Det är jättebra att kvinnan agerade som hon gjorde.

Även om Merly många gånger tycker att Västtrafiks busschaufförer sköter sig, vill hon ändå se en förändring.

– Generelltsett är det bra chaufförer som är trevliga och hjälpsamma. Men tyvärr händer det alldeles för ofta att vissa av dem inte agerar rätt. I ett serviceyrke måste man alltid vara den större och vuxna personen. Jag vill inte bespotta en hel yrkeskår, men Västtrafik måste arbeta för att deras anställda ska veta om vad det är som gäller. En privatperson ska aldrig behöva gå in och förklara någonting, säger hon.

ANNONS