Säpochefen Anders Thornberg frågades ut i riksdagens konstitutionsutskott (KU) på torsdagen om säkerhetspolisens information till regeringen om vad som skedde när Transportstyrelsen lade ut it-driften på entreprenad.
Säpochefen Anders Thornberg frågades ut i riksdagens konstitutionsutskott (KU) på torsdagen om säkerhetspolisens information till regeringen om vad som skedde när Transportstyrelsen lade ut it-driften på entreprenad.

Het vår för regeringen i KU efter Säpostart

Våren kan bli het för regeringen i KU. En viktig pusselbit, säger utskottets ordförande Andreas Norlén (M) efter premiärutfrågningen i granskningen av säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen. Säpochefen var först, statsministern får vänta till sist.

ANNONS
|

Norlén blev inte "otroligt överraskad" av det som Säpos generaldirektör Anders Thornberg redogjorde för under den över två timmar långa utfrågningen i Konstitutionsutskottet, bakom stängda dörrar.

- Vi får återkomma till i vilken mån vi ser eventuella likheter eller skillnader jämfört med regeringens bild, säger Norlén.

- En av kärnfrågorna är när regeringen fick information om vad och vilka åtgärder som då vidtogs, säger han.

ANNONS

"Kom fram en del nytt"

Hans Ekström (S) tycker att bilden börjar klarna.

- Jag tycker att det kom fram en del nytt, säger Ekström, men vill inte säga om han anser att det var till regeringens för- eller nackdel.

KU:s granskning av regeringen är en följd av att Transportstyrelsen 2015 lade ut it-driften på entreprenad till datajätten IBM. I samband med det, och för att inte försena projektet, beslöt den dåvarande generaldirektören Maria Ågren att myndigheten med öppna ögon skulle bryta mot ett antal lagar som ska skydda hemliga och känsliga uppgifter.

Säpo fick nys om det, informerade regeringen hösten 2015 och inledde också en tillsyn. Den resulterade i ett brev till myndigheten i november 2015 där de ombads avbryta outsourcingen om de inte visste vad de gjorde.

Säpo har väntat

Thornberg vidhåller att regeringen, genom justitiedepartementet, informerades i september och november 2015. Men han vill inte gå in på vem, vilka eller på vilken nivå som information gavs.

Säpo har inte undgått frågor om man verkligen gjorde vad man kunde för att hejda outsourcingen och säkerhetshålen som uppkom. Men också om myndigheten verkligen inte informerade till exempel statsministern, som säger att han inget fick veta förrän tidigt 2017, trots att försvarsministern och inrikesministern hade kunskap om ärendet i början av 2016.

ANNONS

Säpochefen ser mötet med KU som välkommet.

- Jag har väntat på den här dagen för att få beskriva hur vi har arbetat med det här, allvaret i det som hänt och vikten av att man har ett adekvat säkerhetsskydd så att man skyddar Sveriges skyddsvärda information så att landet inte lider skada, säger Thornberg.

Någonting gott

Enligt Transportstyrelsens egen utredning, som kom i tisdags, hade omkring 80 utländska, obehöriga it-tekniker från privata datajätten IBM:s bolag i Serbien, Ungern, Rumänien och Tjeckien i princip tillgång till "myndighetens samlade bulkdata". Det innefattar hemliga och känsliga uppgifter om fordon och personer.

Transportstyrelsen konstaterar att alla uppgifter formellt måste betraktas som röjda, även om de inte har några indikationer på att "uppgifterna kommit i orätta händer". It-teknikerna var säkerhetsprövade av IBM, men det räcker inte för att uppfylla svensk lag.

- Det enda som är gott med det här ärendet är att vi äntligen har fått den uppmärksamhet för de här frågorna som säkerhetstjänsten har efterlyst i många år, men det är ett långt arbete och mycket återstår att göra, säger Säpochefen.

ANNONS
TT

Bakgrund: Detta har hänt

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

Flera gånger under 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter. Då får även inrikesminister Anders Ygeman (S) information om händelsen.

I mars 2016 informeras försvarsminister Peter Hultqvist (S) om säkerhetsbristerna.

I början av januari 2017 får statsminister Stefan Löfven (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S), som ansvarar för myndigheten, vetskap om problemen.

I slutet av januari får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 6 juli avslöjar Dagens nyheter att Ågren erkänt brott angående datahanteringen.

Den 27 juli meddelar Stefan Löfven att regeringen ombildas efter hot från Alliansen om misstroendeförklaringar av tre ministrar. Två av tre utpekade statsråd lämnar regeringen: Anders Ygeman och Anna Johansson.

Regeringens hantering, men även den förra regeringens uppdrag att lägga ut it-driften, blir föremål för granskning av KU.

Den 27 augusti avgår statsministerns statssekreterare Emma Lennartsson utan förvarning för att hon tidigare hade gett felaktiga uppgifter om när hon fick kännedom om säkerhetsbristerna.

Den 13 september begär Sverigedemokraterna att riksdagen ska rösta om misstroende mot Stefan Löfven på grund av IT-skandalen.

Samma dag lämnar Transportstyrelsens ställföreträdande generaldirektör Jacob Gramenius sin post sedan Dagens Nyheter avslöjat att han godkände avsteg från reglerna för IT-säkerhet redan sommaren 2014.

Den 19 september. Försvarsminister Peter Hultqvist klarar riksdagens misstroendeomröstning sedan Centern och Liberalerna lagt ner sitt hot. Omröstningen slutar med att 135 ledamöter röstar för en misstroendeförklaring, 137 emot och 58 avstod. Det hade krävts 175 röster.

28 september. Förra generaldirektören Maria Ågren avskedas från sin tjänst som generaldirektör i regeringskansliet, efter beslut i statens ansvarsnämnd.

23 januari 2018. Transportstyrelsen presenterar en egen rapport om säkerhetsbristerna.

25 januari. KU inleder utfrågningarna i ärendet. Säpochefen deltar.

28 februari. Justitierådet Thomas Bull lägger fram sin utredning om regeringen och Transportstyrelsen.

Mars – april. Fler utfrågningar i KU, statsministern i april.

Juni. KU klar med sin granskning.

ANNONS