Priset kallas Guldälgen och delas ut årligen vid trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand. Grundtanken i den nya viltslussen är att djuret, på fel sida av stängslet, ska ledas till en grind med fjädrande träribbor som ger vika om man trycker sig mot dem.
Grinden kan endast öppnas åt ena hållet, och djuret måste bara knuffa upp en öppning som är lagom stor för dess eget behov. Ribborna är oberoende av varandra.
Jämfört med andra viltgrindar har den nya fördelen att inte bli oanvändbar om den nedersta delen fastnar i till exempel snö eller sly. Ribborna ovanför fungerar ju ändå.
Viltslussen är konstruerad av Marianne Wientorp och Michael Karlsson i Västerås. Den har testats i en älgpark och ska nu sättas upp av Trafikverket på vägsträckor nära Linköping.
- Det finns få möjligheter för djur som kommit på fel sida av ett viltstängsel att ta sig tillbaka in i skogen. De lösningar som finns är antingen väldigt dyra eller fungerar dåligt, säger Marianne Wientorp.
Fakta: Viltolyckor
Elva personer omkom i kollisioner med vilt under 2015. Genomsnittet för de tio senaste åren är fem omkomna per år.
Det totala antalet viltolyckor i fjol var nästan 48500, vilket är det högsta antalet någonsin.
40 personer blev svårt skadade.
De flesta av dödsfallen hände vid älgolyckor, men totalt sett sker de flesta krockarna med rådjur.
På Gotland har olyckorna med vildsvin ökat kraftigt.
Källa: Älgskadefondsföreningen