Catrin Norén har fått längre restid till jobbet i Köpenhamn efter att id- och gränskontrollerna infördes.
Catrin Norén har fått längre restid till jobbet i Köpenhamn efter att id- och gränskontrollerna infördes.

Gränskontroller kostar för samhället

Efter att id- och gränskontrollerna infördes nås 322 000 färre danska arbetstillfällen inom en timme för pendlarna över Öresund från Malmö, enligt en ny rapport. Resenärernas tidsförluster motsvarar 152 miljoner kronor – och trängseln skapar obehag för pendlarna.

ANNONS
|

- Det samlas så mycket folk att det blir väldigt obehagliga resor. Vi står som sill i tunnor – det är fruktansvärt. Man kan inte ens komma fram till toaletten, säger pendlaren Catrin Norén från Malmö till TT.

En rapport från Øresundsinstitutet visar att restiden med Öresundståg mellan Malmös och Köpenhamns centrum ökat från 35 minuter till 52–72 minuter. Det innebär att resenärerna totalt tillbringar 6600 timmar mer i transporter per dag. Nu kan resenärerna från Malmö central också bara nå sex av tidigare tio danska jobb på en timme och samma siffra från Lund är två av tidigare tre danska jobb på en timme.

ANNONS

Med svenska kalkylmodeller har tidsförlusten kostat 152 miljoner kronor under det första halvår kontrollerna funnits.

"Upprörd stämning"

37-åriga Catrin Norén jobbar som konservator på Kungliga biblioteket i Köpenhamn. Hon kan flexa och har ändrat sina arbetstider. Men restiden hem har ökat från cirka en timme till mellan 1,5 timme och 1 timme och 45 minuter.

- Men det är en dag då allt flyter som det ska med tågen, och det gör det inte så många dagar.

Norén säger också att stämningen på tågen är dålig.

- Folk är spända och när det väl händer något så blir det väldigt upprörd stämning. Folk är arga och jag har själv hamnat i bråk med en medresenär.

- Jag har fått lite problem med stress och med förtryckt ilska. Man är ofta arg, fortsätter hon.

ANNONS

Slå ihop kontroller

För Norén har det också fått sociala följder. Innan kontrollerna infördes brukade hon dansa på onsdagskvällarna.

- Jag har strukit allt nu, på grund av stressen och för att jag inte kan passa tider.

Norén är med i Facebookgruppen BroenLive & Forum, med människor försöker påverka svenska och danska politiker och myndigheter. De vill bland annat att tågen ska gå var tionde minut i stället för var tjugonde, och att de svenska och danska kontrollerna ska slås ihop.

- Jag hoppas att Danmark går med på att ändra lagen så att svensk polis får lov att jobba på Kastrup och att man då kan flytta kontrollen i Hyllie dit, säger Norén.

Fakta: Undersökningen

Efter att id- och gränskontrollerna infördes i början av året har restiden med Öresundståg mellan Malmös och Köpenhamns centrum ökat från 35 minuter till 52–72 minuter.

Det innebär att resenärerna tillbringar 6600 timmar mer i transporter per dag. Det motsvarar 833 arbetsdagar.

Resenärerna från Malmö central kan bara nå 6 av tidigare 10 danska jobb på en timme och samma siffra från Lund är 2 av tidigare 3 danska jobb på en timme.

Det innebär att 322000 respektive 193000 färre danska jobb kan nås på en timme från Malmö respektive Lund.

Med svenska samhällsekonomiska kalkylmodeller har tidsförlusten kostat cirka 152 miljoner svenska kronor under första halvåret, och med danska modeller är det 286 miljoner svenska kronor. På årsbasis är kostnaden 560 respektive 296 miljoner svenska kronor, beroende på vilken modell som används.

Källa: Øresundsinstitutet

ANNONS