Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    GP.se hyllades bland jättar som Spotify och Volvo

    Den nya webbdesignen på GP.se blev idag hyllad bland branschkollegorna på konferensen NordiCHI. Stampen Digitala Mediers UX-chef, Joakim Bäckman, berättar hur man jobbat för att ta fram mediekoncernens nya sajter.

    Responsiv och mobilanpassad med en rad nya funktioner som gör att bilder, rörligt material och länkningar från sociala medier byggs in i nyhetsmaterialet. Så ser nya GP.se ut, sajten lanserades i mars och nu hyllas den.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Vi blev inbjudna till att tala på NordiCHI eftersom de var intresserade av den nya designen på GP. De tyckte att den verkade spännande. Så jag var där och talade om den, säger Stampen Digitala Mediers UX-chef, Joakim Bäckman.

    Han menar att förnyelsen handlar om mer än bara en kosmetisk förändring. Dessutom understryker han att arbetssättet skiljer sig från hur man brukar jobba.

    – Vi gjorde så mycket mer än att förändra utseendet på sajten på samma gång. Till att börja med gjorde vi en stor redesign med få utvecklare på kort tid.

    Men vi bytte dessutom publiceringsverktyg för att underlätta för våra journalister. Därtill kommer att vi förbättrade affärsdelen så vi har bättre annonsplaceringar och annonsverktyg.

    Så tillägger han:

    – I och med hela den tekniska omgörningen strukturerade vårt team om sig så de kunde släppa lanseringen snabbt. Det var man väldigt imponerade av på konferensen, säger Bäckman stolt.

    Hur kommer det sig?

    – För att vi åstadkom nåt som normalt sett tar mer tid och mer resurser. Så det var otroligt snabbt och bra jobbat av våra utvecklare.

    Resultaten har inte låtit vänta på sig. På bara några månader har Göteborgs-Posten gått från att vara en lokal morgontidning till en nationell nyhetssajt.

    – Det vi gjorde gav otroligt goda resultat. Vi har gått om räckvidden som papperstidningen har och vi sprider oss till andra delar av landet. Trafiken till sajten växer stadigt, sidvisningar ökar och andra mätbara variabler, berättar Bäckman.

    Bäckman sällade sig till andra inbjudna talare såsom Volvo och Spotify på konferensen. I publiken fanns ett hopkok av företag. Nordi CHI är världens främsta mötesplats för forskare och industrirepresentanter. Det handlar om allt från designers, forskare och interaktionsfolk. Totalt deltar omkring 500 personer från 10-12 olika länder på konferensen.

    – Det känns väldigt kul att vi blir erkända för det vi gjort. Det är alltid spännande att se hur andra reagerar när man berättar om projekt man genomfört, avslutar en stolt Joakim Bäckman, Stampen Digitala Mediers UX-chef.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.