Fyra av fem får ångest av tekniken

Fyra av fem svenskar drabbas av ångestkänslor när de ska hantera tekniken hemma. Vi måste acceptera att det går långsamt ibland, säger psykologen Sara Thomée:

ANNONS
|

Installera nätverk, koppla upp sig, koppla samman prylar, leda alla sladdar rätt, hantera alla fjärrkontroller...

Och smidigt ska det gå – annars får svenska konsumenter ångestkänslor, visar en ny undersökning som Ipsos gjort på beställning av Telia.

Panik och yrsel

Strulandet leder med jämna mellanrum till frustration, irritation och stress. För vissa ända till panik, yrsel och hjärtklappning.

- Vi har vant oss vid att det funkar så bra när det funkar, säger Sara Thomée, psykolog och forskare vid Göteborgs universitet.

ANNONS

- Därför blir det också väldigt frustrerande så fort det blir en halv sekunds fördröjning.

Tekniken utvecklas och det kommer ny teknik, med nya funktioner, nya sladdar och ny programvara.

- Vi kan inte använda automatiserad kunskap, att allt fungerar på samma sätt. Det är krävande för oss, för minnet, för uppmärksamheten och hjärnan. Och när vi blir stressade blir vi ännu sämre på att hantera det, säger Thomée.

57 miljoner apparater

I svenska hushåll finns det runt 57 miljoner uppkopplade apparater. Barnfamiljer lägger mest tid på att rodda med dem – upp emot fem timmar i månaden i snitt.

- Det är många Game of Thrones-avsnitt, säger Jonas Hasselberg, chef för konsumentaffärer hos Telia Sverige.

ANNONS

- Det är spelkonsoler, surfplattor, tv-apparater, högtalare och allt ska funka enkelt.

För att undvika total överhettning får man gå till sig själv, säger Sara Thomée:

- Man måste acceptera att det går långsammare ibland. Blir man uppstressad får man backa därifrån, ta några djupa andetag och gå ner i varv.

TT

Fakta: Svenskars känslor för teknik

Ipsos har ställt följande fråga till 1078 personer via digitala intervjuer, under perioden 1 till 5 december förra året:

"Händer det att du upplever 'teknikångest' det vill säga frustration eller stress över att dina uppkopplade prylar eller digitala tjänster du använder, ska 'strula'?"

Så här svarade de:

Varje dag 3 procent

Varje vecka 9

Varje månad 13

Flera gånger om året 24

Någon gång om året 33

Aldrig 19

Källa: Ipsos/Telia

ANNONS