Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, är hårt pressad efter avslöjanden om hur företaget släppt information om sina användares privata konton. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Facebook delade information med 61 företag

    Facebook delade information om användare till 61 olika företag, däribland Spotify, även efter det att företaget sagt sig ha slutat dela användardata. Det skriver The Guardian som följer företagets kontakter med amerikanska myndigheter i spåren av avslöjandet om Cambridge Analytics och användandet av information för att påverka amerikanska väljare inför presidentvalet.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Bland företagen som fått del av informationen efter stoppet var Snap, Oracle, Panasonic och Nissan.

    Tidningen skriver också att företaget, som i alla år hävdat att det "bara" är ett teknikföretag, nu vid domstolsförhandlingar i Redwood City säger sig vara ett företag som fattar publicistiska beslut och därmed borde ha särskilt starkt skydd i enlighet med amerikansk grundlag.

    - Oavsett vilken teknik som används är utgivarens handlingsfrihet en del av yttrandefriheten. En tidning har en publicistisk roll oavsett om de publicerar på en hemsida, i papperstidning eller via nyhetsnotiser, säger en av företagets advokater.