Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Henrik Ekengren Oscarsson. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Förtroendet för polisen på väg uppåt

Svenskarnas förtroende för polisen är på väg uppåt igen.

Polisen var en av samhällsinstitutionerna som hade tappat i förra årets Förtroendebarometer från Medieakademin. Men i årets upplaga av undersökningen har förtroendet hämtat sig rejält.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Av de tillfrågade svarar 65 procent att de har ganska eller mycket stort förtroende för polisen, jämfört med 54 procent i förra årets undersökning.

- Generellt sett är det mycket som går uppåt, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Uppgång inför val

Undersökningen, som gjorts i samarbete med Kantar Sifo, presenterades på en pressträff i dag. Även förtroendet för institutioner som staten, riksdagen och facket har ökat enligt barometern.

- Vi vet från andra undersökningar, att just valår brukar det bli en "boost" för institutioner som regering och riksdag, säger Ekengren Oscarsson.

Bland toppinstitutionerna finns som vanligt universitet/högskolor, som ligger kvar på 65 procent. Domstolarna, som inte funnits med på listan tidigare, har ganska eller mycket stort förtroende hos 60 procent i undersökningen.

Ras för Postnord

På företagssidan har bland andra Ikea, Volvo och SAS ökat sitt förtroende det senaste året, medan förtroendet för klädkedjan H&M har gått ner från 30 till 20 procent.

Samtidigt fortsätter raset för Postnord. Bara 11 procent har nu ganska stort eller mycket stort förtroende för företaget, att jämföras med 16 i fjol.

- På ett par år har tre fjärdedelar av förtroendekapitalet försvunnit, säger Ekengren Oscarsson.

Precis som i fjol toppas Förtroendebarometern av Systembolaget, som ökat från 70 till 71 procent. Systembolaget följs av Ikea på 68 procent och Universitet/högskolor, Sveriges Radio och polisen på 65 procent.

I botten återfinns Twitter (6 procent), Flashback (7 procent), TV3 (8 procent) och Facebook, Feministiskt initiativ och Expressen (alla 10).

Undersökningen är gjord via en webbenkät den 16-23 februari med 1201 personer äldre än 15 år.