Ouppmärksam eller inte? I dag kom ett förslag om att man inte ska få hålla en mobil eller liknande i handen samtidigt som man kör bil. Arkivbild.
Ouppmärksam eller inte? I dag kom ett förslag om att man inte ska få hålla en mobil eller liknande i handen samtidigt som man kör bil. Arkivbild.

Förslag: Förbjud fingerfippel i fordon

ANNONS
|

Blicken på vägen och händerna på ratten. Transportstyrelsen vill att dagens bestämmelser om mobiler och bilkörning ska kompletteras med formuleringen "föraren får inte använda mobiltelefonen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".

Enligt gällande regler får man inte hantera mobilen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på körningen.

- Det är svårt för polisen att avgöra om det är just användningen av mobiltelefon som resulterat i det trafikfarliga beteendet och det är svårt att bevisa det, säger Transportstyrelsen projektledare Therese Malmström på en pressträff med generaldirektören Jonas Bjelfvenstam och infrastrukturminister Anna Johansson (S).

ANNONS

Sannolikt regeringsförslag

Elin Lundgren, konstnärlig ledare från Malmö och Linderöd, kör 14 mil om dagen och använder själv aldrig mobilen när hon är ute på vägarna. Hon välkomnar ett utökat förbud.

- De gånger jag är nära att krocka är det oftast med en bilförare som har haft en mobil i handen. Jag ser att de sitter och håller på med den. Kollar gps eller något annat, säger Elin Lundgren.

Transportstyrelsens förslag finns i en rapport som har gjorts på uppdrag av regeringen.

- De skäl som ni nu anför talar nog för att regeringen med sannolikhet kommer att gå vidare med ett utökat förbud, säger Anna Johansson (S).

Ingen mirakellösning

Johansson säger att det åtminstone finns två saker som talar för att införa ett förbud. Den ena är att Sverige då skulle leva upp till en internationell konvention om trafiksäkerhet, kallad Wienkonventionen. Den påbjuder förbud mot handhållen mobil vid körning. Den andra handlar om tydlighet.

ANNONS

- Jag har mött många som tror att det i dag är tillåtet att köra bil samtidigt som man sms:ar eller använder mobilen på annat sätt. Så är det inte, säger hon.

Therese Malmström understryker att det inte finns någon enskild lösning för ökad trafiksäkerhet kopplat till mobiler och liknande. Men ett förbud mot handhållen mobil kan göra det lättare för polisen att lagföra personer och ett förbud är tydligare gentemot alla som kör bil. Internationella erfarenheter visar dock att hårdare regler inte alltid får effekt eftersom förare tenderar att ignorera förbuden.

- Man ska inte ha för högt ställda förväntningar på vad ett sådant här förbud kan innebära, säger Therese Malmström.

Tummen upp från Motormännen

Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund ger tummen upp till förslaget och framhåller att ett förtydligande ger polisen ett verktyg att stoppa användningen av mobiltelefoner vid körning. Zeidlitz anser dock att paragrafen borde formuleras om till handhållen kommunikationsutrustning.

ANNONS

- Eftersom man inte bara vill undvika att folk pratar i telefon när de kör. Det riktigt allvarliga är de andra sakerna man gör med en mobiltelefon, men även Ipads eller musikspelare: Surfa, sms:a eller välja låtar i spellistan, säger Carl Zeidlitz.

TT

Fakta: Regler och förslag

Enligt en paragraf i trafikförordningen från 2013 får mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning bara användas vid bilkörning om det inte inverkar "menligt på framförandet av fordonet".

Det anses vara svårt att övervaka, svårt att bevisa och svårt att lagföra.

Transportstyrelsen föreslår en regeländring som i helhet lyder:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Föraren får därvid inte använda mobiltelefon på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Transportstyrelsen framhåller att det behövs bättre utbildning om risker, att övervakningen måste skärpas och att mer måste göras inom forskningsområdet. På sikt tror myndigheten på tekniska stödsystem i bilar.

Källa: Transportstyrelsen

ANNONS