Drönare orsakade totalstopp på Arlanda

All flygtrafik på Arlanda flygplats stängdes ned under måndagen en timma på grund av kringflygande drönare. Ett problem som verkar återkommande. – Det är ett hot mot flygsäkerheten, säger Per Fröberg, pressansvarig vid Luftfartsverket.

ANNONS
|

Det var mellan 15.45 och 16.45 all trafik på Arlanda flygplats släcktes ned under måndagen. Anledningen – drönare.

– Det var lite drönarproblem som gjorde att vi fick stänga flygtrafiken i ungefär en timme, då vi inte hade några avgående eller inkommande flyg. Konsekvenser av detta kan bli följdförseningar för flyg som ska landa och lyfta, sägerVictoria Ström, vid Swedavias pressjour.

Vad det var för drönare, eller vad motivet bakom flygningen över flygplatsen var, är oklart. Men reglementet på flygplatsen är klart.

– Vi tar alla säkerhetsåtgärder som man behöver ta för att det ska vara så säkert som möjligt kring vår flygplats, säger Victoria Ström.

ANNONS

Två observationer

Det räcker med att någon säger att man sett en drönare i luftrummet kring Arlanda för att all trafik ska släckas ned, förklarar Per Fröberg, pressansvarig vid Luftfartsverket.

– Då måste vi omedelbart stängaför flygtrafik i luftrummet. Det gör vi av flygsäkerhetsskäl, säger han.

Anledningen är enkel. En metallklump på mellan fem och 10 kilo är ingenting man vill ha i kollision med ett flygplan fullt av passagerare.

–Drönare är ett problem för flygtrafiken.Det utgör en fara för flyget, säger Per Fröberg.

Om någon gör en observation av en drönare, stängs all flygtrafik ned i en halvtimme – sådan är säkerhetsrutinen, förklarar Per Fröberg. Så var det också i dag. En drönare sågs vid 15.45, varpå all trafik släcktes ned.

–Men här såg vi ytterligare en drönare efter första halvtimmen. Så då fick vi släcka ned en halvtimma till. Stoppet varade alltså en hel timma, säger han.

Främst ett problem i Stockholm

Drönare vid flygplatser är ett problem som främst drabbar flygplatserna i Bromma och Arlanda. På övriga flygplatser, såsom den i Landvetter vid Göteborg, är det inte lika vanligt. Kanske, spekulerar Per Fröberg, beror det på att flygplatserna i Stockholm ligger så nära tätbebyggda områden.

Oavsett hur det ligger till med den saken är det ett allvarligt brott, med stora konsekvenser, menar han.

ANNONS

–Man gör sig skyldig till brott mot luftfartslagen, det är ett hot mot flygsäkerheten och man skapa olägenhet för passagerarna.

Fakta: Drönare och tillstånd

Om man vill flyga drönare i kontrollzon, som till exempel nära flygplatser, då måste man ha tillstånd från Luftfartsverket – något man inte har haft i det här fallet. Det innebär att denna typen av flygningar är ett lagbrott.

Ibland händer det att man ger tillstånd att flyga drönare vid Bromma flygplats, men aldrig över Arlanda.

– Vi ger aldrig tillstånd på Arlanda, för där är trafik konstant, säger Per Fröberg, pressansvarig vid Luftfartsverket.

ANNONS