Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Flera storstäder i världen planerar ett förbud mot dieselbilar. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dieselbilen – från hyllad till utdömd

Ett ökat fokus på utsläppens hälsoeffekter och elbilarnas intåg gör att framtiden för dieselbilar ifrågasätts. I Stockholm diskuteras miljözoner för att minska utsläppen. Men det är i glesbygden som dieselbilarna är mest populära.

Storstäder som Madrid, Mexico City och Paris planerar ett förbud mot dieselbilar från 2025. I Oslo och Stuttgart har man redan infört tillfälliga förbud.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I Sverige bereds ett förslag om nya miljözoner som även omfattar personbilar för att begränsa de skadliga dieselutsläppen. I Stockholm kan miljözoner bli verklighet redan år 2020.

- Alla partier i kommunstyrelsen är överens, men vi vet inte exakt hur vi ska utforma det. Det viktiga är att vi får ordning på luften i Stockholm, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Enligt en mätning gjord av Aftonbladet/Inizio är fyra av tio svenskar positiva till ett förbud mot dieselbilar i svenska storstäder. Samtidigt är lika många emot ett förbud.

"Naturlig utveckling"

Det har börjat talas om att dieselbilen går mot sin död.

Det är en naturlig del av utvecklingen, anser fordonsforskaren Mikael Wickelgren vid Högskolan i Skövde. I sinom tid kommer förbränningsmotorer som drivs av bensin och diesel att fasas ut, enligt honom.

- När man talar om dieseldöden är det första steget i utfasningen av förbränningsmotorerna, säger han.

Boomen för dieselbilen kom när ett ökat fokus på bilarnas koldioxidutsläpp satte ljus på fördelarna med dieselmotorer.

- Fokuserar man enbart på koldioxidutsläpp har de ett litet övertag. Koldioxidutsläpp har en väldigt tydlig koppling till hur mycket bränsle som förbrukas och förbränns. Dieselbilarna förbränner bränslet effektivare, säger Mikael Wickelgren.

Negativa hälsoeffekter

Men den så kallade "dieselgate", då ett omfattande fusk med uppgifterna om utsläppen från bilar inom Volkswagen-koncernen uppdagades, skiftade fokus till att handla om andra utsläpp än koldioxid och till kväveoxider i synnerhet.

- När man tittar på vad dieslar släpper ut utöver koldioxid hamnar de snabbt i strykklass. De släpper ut en massa hälsoskadliga restprodukter i luften. I stadsmiljö blir det särskilt besvärligt, säger Mikael Wickelgren.

Bilförsäljningen i Sverige ökar men andelen dieselbilar av de nyregistrerade bilarna minskar.

Vid halvårsskiftet var dieselandelen 52,4 procent jämfört med 54,4 procent vid samma tidpunkt i fjol, enligt Bil Sweden, branschorganisation för tillverkare och importörer av bilar.

- Det är fullt naturligt att dieselandelen går ner när man byter till elektrifierade bilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Populärt i norr

Han hör dock till dem som inte tror att dieseln kommer att dö och hänvisar till exempelvis miljövänligare varianter av diesel gjord på tallolja.

Statistiken visar att det är i de nordligaste länen andelen dieselbilar är högst.

I Jämtlands län var närmare 70 procent av de nyregistrerade bilarna mellan januari och maj dieselbilar. I Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten var andelen 60 procent.

- Norr om Gävle är efterfrågan på dieselbilar fortsatt hög, säger Bertil Moldén.

Inställningen till de nya miljözonerna är positiva på många håll, men några planer på att faktisk införa dem finns än så länge inte i kommuner som Luleå, Umeå och Östersund.

- Det är ingen fråga vi diskuterar just nu. Det handlar om luftkvalitet och vi har inget sådant område där luftkvaliteten är så dålig, säger Karin Thomasson (MP), kommunalråd i Östersund, och fortsätter:

- Vi arbetar på andra sätt för att minska biltrafiken generellt.