Det går att rädda livet på många fler cyklister och fotgängare, om bara rätt åtgärder sätts in, visar en ny studie. Arkivbild.
Det går att rädda livet på många fler cyklister och fotgängare, om bara rätt åtgärder sätts in, visar en ny studie. Arkivbild.

Dödsolyckor med cyklister kan undvikas

ANNONS
|

Varje år omkommer ett tjugotal cyklister och nästan dubbelt så många fotgängare i trafiken. Nu har forskare på försäkringsbolaget Folksam i detalj studerat de dödsolyckor som skett på landsvägar under 2006-2015 – och om de hade kunnat förebyggas.

Slutsatsen är att nästan alla sådana dödsolyckor, 97 procent, hade kunnat undvikas.

- Det är förvånande mycket. Men det är också positivt att man kommer så långt med teknik som är känd redan i dag, säger Anders Kullgren, chef över Folksams forskningsenhet som undersökt olyckorna på uppdrag av Trafikverket.

ANNONS

Broms och hjälm

Forskarna gick igenom vittnesuppgifter, obduktionsprotokoll, och polisutredningar och ställde sedan frågan om någon åtgärd kunnat ändra olyckans förlopp. Som exempelvis om väg- och cykel/gångbana varit åtskilda, om vägbulor eller andra åtgärder hade sänkt farten, om bilen varit försedd med automatisk broms eller om cyklisten burit hjälm.

- Var skedde krocken? Hade bilens system kunnat reagera? Hade man kunnat sätta in någon hastighetsdämpande åtgärd? Så det blir en bedömning av varje olycka, säger Anders Kullgren.

Nästan 20 år

Men han ser också att det kommer att ta lång tid innan infrastrukturen och bilparken är utbyggda, även om tekniken finns. Först om 17 år kommer hela bilparken att ha vara uppdaterad, även om alla bilar som säljs från och med i dag utrustas med den nya tekniken.

- Tyvärr. Det kommer ta lång tid. Vi behöver påskynda införandet av ny teknik men också göra en prioriteringsplan för vilka åtgärder som behövs vidtas utmed vägarna. Vi måste identifiera områden där vi i första hand måste bygga om och vidta åtgärder, säger Anders Kullgren.

ANNONS
TT

Fakta: Dödslyckor på landsväg

En tredjedel av dödsolyckorna där cyklister och fotgängare är inblandade sker på landsväg. Två tredjedelar inträffar i tätbebyggt område.

Majoriteten av dödsolyckorna med cyklister på landsväg sker på dagtid. Fyra av tio cyklister hade överlevt om de burit hjälm.

De flesta dödsolyckor med gångtrafikanter sker i mörker i samband med att personen korsar en väg.

Enskilt viktigaste åtgärderna för gående är att bilarna sänker hastigheten och förses med autobroms.

För cyklister är enskilt viktigaste åtgärden separerade cykelbanor och cykelhjälm.

Källa: Folksam

ANNONS