Clownen Manne: "Det är en farsot eller smitta"

En obehaglig trend där personer utklädda till clowner skrämmer folk på stan och ibland även blir våldsamma har spridit sig till Sverige. Nyligen knivskars en man i 19-årsåldern i Varberg av en person i clownutstyrsel. Den kända svenska clownen Manne af Klintberg ser allvarligt på det som händer.

ANNONS
|

Under 1970-talet blev Manne af Klintberg känd som "Clownen Manne" när han ledde ett flertal barnprogram på SVT. Målgruppen var framförallt hörselskadade och döva barn. Manne använde därför teckenspråk samtidigt som han pratade. Manne uppträder än i dag och har blivit en av Sveriges mest kända och folkkära clowner. Han känner till den senaste tidens negativa clowntrend och är illa berörd.

– Jag har hört talas om detoch sett bilder. Det är en farsot eller smitta att det har blivit en trend. Jag har aldrig sett någontingsådant här tidigare, säger Manne af Klintberg.

Onda clowner – en gammal tradition

Att clowner betraktas som läskiga figurer är däremot knappast något nytt, berättar Manne. Redan i operavärlden på 1800-talet användes clownen som en skrämmande karaktär. Också i litteraturen har clownen fått representera ondska.

ANNONS

– I Pär Lagerkvists "Dvärgen" var huvudpersonen en gycklare eller clown. Man använder en figur som är det snällaste som finns och vänder på det till ondska. Då blir det en starkare effekt.

Varför det nu har blivit en ny trend som sprider sig över världen har Manne svårt att svara på. Men han tror att det kan röra sig om ungdomar som vill göra tvärtemot etablissemanget och sina föräldrar.

Anonyma clowner orsakar rädsla

Det finns sedan tidigare en term för känslan av att ha en stark rädsla för clowner – coulrofobi. Manne af Klintberg känner till fenomenet och tycket att det är väldigt tråkigt för de som drabbas av det.

– Den publik jag har haft genom åren har varit en kärleksfull publik. Ibland har enstaka personer tyckt att det varit obehagligt. Och det det går ju att bli av med rädslan genom KBT-terapi.

Det finns en viktig skillnad mellan clowner i Europa och i USA,menar Manne. I den europeiska traditionen behandlas clowner som konstnärer som medvetet gör sig korkade för att man ska kunna skratta åt dem. I USA, där clownskräcken började, har clownen fått en annan riktning där personligheten tas bort, enligt Manne.

– Clownen görs till en fullständigt anonym person. Kommersiella clowner som Ronald McDonald ärhelt anonyma, vilketskapar osäkerhet hos publiken. Detskitläskigt att inte veta vem clownen är.

ANNONS
ANNONS