Brexit och Trump oroar Volvo

Brexit kan kosta svenska företag 2,1 miljarder om året bara i tullar. – Det är oroväckande, säger Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars.

ANNONS
|

Ett år har gått sedan Storbritannien röstade för att lämna EU. Men det är först under de senaste månaderna som det börjat klarna allt mer att det med all sannolikhet kommer att bli en "hård Brexit", där landet klipper banden med unionen på ett mer drastisk sätt än vad många trott.

Det innebär sannolikt att alla handelsavtal upphör att gälla och nya måste förhandlas fram.

– Bara i ökade tullar kommer det att kosta svenska företag 2,1 miljarder kronor om året. Och det kommer att ta lång tid att få fram frihandelsavtal, säger EU- och handelsminister Ann Linde.

Brexit eller Trump?

Hon har tidigare bjudit in andra branscher för överläggningar om vad det kommer att innebära och snart är det fordonsindustrins tur.

ANNONS

Parallellt med detta kommer signaler om en allt mer protektionistisk amerikansk politik – två frågor som avhandlades på ett seminarium i Almedalen under tisdagen, med handelsministern och de två Volvobolagens vd:ar i panelen.

Martin Lundstedt, vd AB Volvo, säger att företaget har en god överblick över det som sker – omvärldsbevakning är mer eller mindre kärnverksamhet för ett företag som verkar globalt.

Vilket oroar dig mest: Brexit eller Trump?

– Det är jättesvårt att säga. Båda är fortfarande i en process. Båda kommer att stå för utmaningar, men samtidigt jobbar vi väldigt mycket med den här typen av frågeställningar, säger Martin Lundstedt.

Och kanske är det inte den amerikanske presidenten eller det brittiska utträdet ur EU i sig som ställer till mest – utan oron för vad som kan komma att hända som påverkar den globala ekonomin. Och därmed affärsmöjligheterna.

– Men det gäller andra frågor också, som Ryssland och Kina, så det pågår ständigt, säger han.

Volvo Cars har ingen tillverkning i Storbritannien, men däremot en nybyggd fabrik i USA. Vd:n Håkan Samuelsson säger att det är svårt att gradera vad som oroar mest, av Brexit och Trump.

– Båda är oroväckande. Om det blir importtullar till Storbritannien eller pundet försvagas, så är det definitivt negativt för oss. När det gäller USA – om det blir någon form av protektionistisk införselskatt – så skulle det också påverka.

ANNONS

Alla är inte vinnare

Även om han i grunden är en stor vän av frihandel, så tycker Håkan Samuelsson att det är viktigt att man också försöker förstå de mekanismer som styr att folk tänker i mer protektionistiska banor.

– När man träffar människor i Pennsylvania, till exempel. De har inte vunnit på frihandeln, så man måste förstå varför de tänker som de gör.

Med frihandeln följer ett ansvar att bidra till en utveckling som gynnar båda parter, menar han. Det går inte bara att pumpa ut produkter – utan det måste finnas en balans. Att företag lägger tillverkning i andra länder är ett sätt.

– Med vår nya fabrik i USA kan vi visa att frihandel kommer vara positivt även för våra anställda i South Carolina.

Enligt handelsminister Ann Linde kommer det alltså att ta tid innan ett nytt frihandelsavtal med Storbritannien är på plats. AB Volvos vd Martin Lundstedt vill inte spekulera i någon tidsram.

– Jag är inte rätt man att svara på det. Det är otroligt komplicerade frågor och vi kan bara ge våra inspel på de sektorer vi jobbar med, men vi känner att Sverige som land har samma syn: att det är viktigt att vi har ett fortsatt bra utbyte.

ANNONS

Håkan Samuelsson är inne på samma linje.

– Europasamarbetet försvagas utan Storbritannien. Det får inte bli så att hämndkänsla styr förhandlingarna. Vi måste göra klart att vi behöver dem.

ANNONS